دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
نویسنده = اسداله فلاحی
تعداد مقالات: 8
نظام غیرتابعارزشی حاجحسینی
دوره 14، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 103-126
چکیده
مرتضی حاجحسینی در ویراست دوم کتاب خویش «طرحی نو از اصول و مبانی منطق» چهار منطق ناکلاسیک معرفی کرده است: 1. نظام تابعارزشی، 2. نظام غیرتابعارزشی، 3 و 4. ترکیبهایی از دو نظام نخست که طبیعتا گسترشهایی از آن دو به شمار میآیند. در مقالة دیگری، نظام تابعارزشی حاجحسینی را بررسی کردهام و در این مقاله به نظام غیرتابعارزشی ... بیشترقضایای حقیقیه و خارجیه نزد شمس الدین سمرقندی
دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 143-166
چکیده
شمس الدین سمرقندی در دو کتاب قسطاس الأفکار و شرح القسطاس تحلیلهایی از قضایای خارجیه، حقیقیه و ذهنیه ارائه کرده است که متفاوت از منطقدانان پیش از او است و از این رو، نسبتهایی میان آن قضایا برقرار کرده است که پیامدهای جدیدی در روابط استنتاجی میان آنها دارد. او در موجبهها، قضیة خارجیه را به «وجود خارجیِ» طرفین و قضیة حقیقیه ... بیشترقضایای حقیقیه و خارجیه نزد ارسطو
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 213-234
چکیده
منطقدانان مسلمان به پیروی از فخر رازی دو اصطلاح قضیة حقیقیه و خارجیه را به ادبیات منطقی خود افزودهاند که در نگاه بدوی در آثار ارسطو و شارحان یونانیاش وجود ندارد. با وجود این نشان میدهیم که هرچند ارسطو هنگام بحث از قیاسهای مطلق (غیروجهی) مثالهایی برای قضیة مطلقه ذکر کرده است که قضیة حقیقیه هستند، اما هنگام بحث از قیاسهای ... بیشترآیا لزومی جزئی و شرطی اتفاقی متمایزند؟
دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 213-248
چکیده
یکی از پیچیدهترین بخشهای منطق قدیم در مورد شرطی لزومی، بحث سور جزیی است. هرچند ابنسینا برای بحث از سورهای جزئی در شرطیهای لزومی، ابتدا، به بحث سور جزئی در حملیات و به تقسیمات آن پرداخته اما در ظاهر به نظر میرسد که بحث او در حملیات و شرطیات در تضاد با هم است و تشبیه و تمثیل به کار رفته ذهن را بیشتر از آن که هدایت کند گمراه میکند. ... بیشترتبارشناسی نسبتهای چهارگانه
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 101-127
چکیده
هرچند پیشینۀ نسبتهای چهارگانه میان مفاهیم به ارسطو و فرفوریوس میرسد، به منزلة یک تقسیم منطقی از نوآوریهای منطقدانان مسلمان بوده و برای نخستینبار در آثار فارابی، غزالی، فخر رازی و خونجی و به صورتهای متفاوت به علم منطق معرفی شده است. از آنجا که تقسیمهای فارابی، غزالی و فخر رازی، بهترتیب، دچار مغالطههای «عدم انسجام»، ... بیشترعکس مستوی قضایای حقیقیه نزد خونجی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1391، ، صفحه 65-81
چکیده
چکیده فخرالدین رازی عکس مستوی قضایای حقیقیه و خارجیه را برای نخستینبار به صورت جداگانه مورد بحث قرار داده است، اما افضلالدین خونجی بسیاری از احکام او را مورد نقد قرار داد و بیشتر این نقدها از سوی منطقدانان بعدی پذیرفته شده است. عکس مستوی قضایای خارجیه در مقالة دیگری بررسی شده و با فرمولهای منطق جدید آشکار شده است که در دو ... بیشترتحلیل عمومهای سهگانة اصول فقه در منطق جدید
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1390، ، صفحه 103-126
چکیده
عموم مجموعی و عموم استغراقی و عموم بدلی سه نوع از انواع عموماند که اصولیان در مبحث عام و خاص و مبحث مطلق و مقید به آن میپردازند و برای آن، چه در فقه و چه در اصول، کاربردهای فراوانی یافتهاند و مثالهای گوناگونی ذکر کردهاند. در این مقاله، برخی از این کاربردها و مثالها را به زبان منطق جدید صورتبندی کردهایم ... بیشترمنطقهای مبتنی بر عکس نقیض و نقض محمول
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1389، ، صفحه 113-142