فلسفه زبان (با گرایش منطق)
یادداشت نویسندگان

سید محمد علی حجتی؛ لطف الله نبوی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.47281.1454

چکیده
  مقاله‌ای تحت عنوان «متن گرایی در مقابل حداقل گرایی در سمانتیک» در سال 1396 جلد 8 شماره 2 (از ص 1 تا 24) به چاپ رسیده است. این مقاله مستخرج از رساله دکتری آقای نیما احمدی در دانشگاه تربیت مدرس است. نویسندگانی که نامشان در مقاله درج شده به ترتیب آقایان نیما احمدی(دانشجو)، لطف الله نبوی(استاد راهنما) و سید محمد علی حجتی(استاد مشاور) هستند ...  بیشتر

فلسفه زبان (با گرایش منطق)
در باره طبیعت گزاره‌های ماینونگی

سید محمد علی حجتی؛ حسن همتائی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.47935.1458

چکیده
  این مقاله جستاری درباره‌ی طبیعت گزاره‌های ماینونگی است. اینها گزاره‌هایی هستند که در آنها خاصیتی بر شیئی ناموجود حمل می‌شود چنان‌که بتوان آن را صادق انگاشت. نشان می‌دهم که تعمیم رویکردهای متداولِ تبیین طبیعت گزاره‌ها چنان‌که گزاره‌های ماینونگی را نیز شامل شوند، به پیش‌بینی نادرست ارزش صدق این گزاره‌ها، عدم رعایت شهودهای ...  بیشتر

علیه پریست؛ در ماینونگ‌گراییِ وجهی

سید محمد علی حجتی؛ حسن همتایی؛ لطف الله نبوی

دوره 13، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 185-209

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.41299.1401

چکیده
  بنا به ماینونگ‌گراییِ وجهیِ پریست، متناظر با مطلقاً هر شرطِ قابل بیان که روی خاصیت‌ها گذاشته شود، می‌توان شیئی سرِشت که آن شرط را، حال در جهانِ واقع یا در جهانی دیگر، برآورده کند. تعهد به چنین نسخه‌ی نامقیدی از اصل سرشتار (اصل فراگیر)، ماینونگ‌گرایانِ رقیب را به پارادکس کلارک مبتلا می‌کند. نشان می‌دهیم که نشتِ میان‌جهانیِ اطلاعات ...  بیشتر

وحدت در گزاره های رمزانشی

حسن همتایی؛ سید محمد علی حجتی؛ لطف الله نبوی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 57-84

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.37940.1374

چکیده
  وحدت در گزاره‌های رمزانشیچکیده: درباره‌ی گزاره‌ها (ی متداول)، خانواده‌ای از مسئله‌ها وجود دارد که ذیل عنوان مسئله‌ی وحدت گزاره مطرح‌ می‌شوند و از این می‌پرسند که چگونه یک گزاره، بازنمایاننده است؛ چگونه معنایی منسجم و واحد، فراتر از مجموع معانی دخیل در آن دارد و چگونه برخلاف اجزائش، قابل تصدیق و تکذیب است. در این مقاله، مسئله‌(ها)ی ...  بیشتر

واقعیت های منفی و مسئله صادق ساز گزاره های سالبه

امیر جلیلی قاضی زاده؛ سید محمد علی حجتی؛ محمد سعیدی مهر

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 97-111

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.26105.1270

چکیده
  براساس حداکثرگرایی در باب صادق ساز، هر گزاره ی صادقی صادق ساز دارد. یکی از مسائل پیش روی حداکثرگرایان این است که صادق سازهای گزاره های سالبه چه نوع اموری هستند؟ پاسخ های متعددی از سوی حداکثرگرایان به این مسئله داده شده است. یک رده از این پاسخ ها مبتنی بر امور منفی است.در این مقاله بعد از معرفی کوتاه مسئله، اشاره ای به بعضی پاسخهایی که ...  بیشتر

انگیزه ها و استدلال های پریست در دفاع از دوحقیقت باوری

سید محمد علی حجتی؛ کسری فارسیان

دوره 10، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 209-229

https://doi.org/10.30465/lsj.2019.5209

چکیده
  دوحقیقت باوری(dialetheism) دیدگاهی است که می‌گوید برخی از تناقض‌های صادق وجود دارند. ازآنجایی‌که در منطق سنتی(ارسطوئی-کلاسیک) اصل امتناع تناقض(LNC) معتبر و برقرار است، این دیدگاه چالش‌ برانگیز است. در این مقاله سعی می‌شود که مسئله‌ی اساسیِ دوحقیقت باوری توضیح داده شود، و استدلال‌ها و انگیزه‌های گراهام پریست را در عدم پذیرش اصل امتناع ...  بیشتر

یک تبیین پارشناختی از عبارت‌های جمعی

محسن شعبانی صمغ آبادی؛ لطف الله نبوی؛ سید محمد علی حجتی

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 137-156

https://doi.org/10.30465/lsj.2019.4491

چکیده
  عبارت‌های جمعی بخشی از زبان ‌روزمره و حتی زبان علمی هستند. برای تعیین مرجع یا ارزش سمانتیکی عبارت‌های جمعی دو رویکرد وجود دارد: رویکرد مفردگرا و رویکرد جمع‌گرا. طبق رویکرد مفردگرا، مرجع یک عبارت جمعی یک شیء مفرد مجتمع است. این واحد مجتمع می‌تواند یک کلاس یا یک جمع پارشناختی باشد. طبق رویکرد جمع‌گرا، عبارت جمعی به یک واحد جمعی ارجاع ...  بیشتر

فلسفه منطق
متن‌گرایی در مقابل حداقل‌گرایی در سمانتیک

نیما احمدی؛ لطف الله نبوی؛ سید محمد علی حجتی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1396، ، صفحه 1-23

چکیده
  متن‌گرایی، رقیب اصلی حداقل‌گرایی است. نزاع میان این دو رویکرد سمانتیکی، ریشه در نزاع قدیمی تعیین مرز میان سمانتیک و پراگماتیک دارد. متن‌گرایان مدعی‌اند که جملات زبان‌ طبیعی، قبل از غنی‌سازی پراگماتیکی، قابل ‌ارزش‌دهی نیستند. در مقابل، از نظر حداقل‌گرایان، محتوای سمانتیکی حداقلی وجود دارد که معنای قابل ارزش‌دهی جمله را به‌دست ...  بیشتر

فلسفه زبان (با گرایش منطق)
دلالت ثابت کلمات کلی و مشکل بی مایگی

رضا سلطانی؛ سید محمد علی حجتی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 39-62

چکیده
  کریپکی در کتاب مشهور «نامگذاری و ضرورت» مفهوم دلالت ثابت(rigid designation) را برای کلمات مفرد(singular terms) و به منظور رد نظریه های وصفی معرفی کرد؛ به این مضمون که یک کلمه دلالتگر، ثابت است اگر‌و‌تنها‍‌اگر در همه جهانهای ممکن بر یک چیز دلالت کند. او در سخنرانی سوم این مفهوم را به کلماتی که برای انواع‌طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند تعمیم ...  بیشتر

فلسفه زبان (با گرایش منطق)
مفهوم بازنمایی در نظریۀ «زیست‌معنایی» میلیکان

حامد باستین؛ سید محمدعلی حجتی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 1-28

چکیده
  میلیکان در پاسخ به مسئلۀ پاتنم دربارۀ عدم تعین مصداقی واژه‌های زبانی این موضوع را مطرح می‌کند که اگر تعریف جدیدی از بازنمایی مبتنی بر شواهد زیستی و به‌ویژه اصل انتخاب طبیعی ارائه کنیم، آیا مسئلۀ پاتنم هم‌چنان موضوعیت خواهد داشت. پاسخ میلیکان به این سؤال منفی است. او معتقد است که سؤال باید این‌گونه مطرح شود که چه چیزی رابطه‌ای خاص ...  بیشتر

فلسفه تحلیلی (با گرایش منطق)
بررسی رویکرد هاریچ به انتقادهای کریپکی بر نظریة کاربردی معنا‌داری

مرتضی مزگی‌نژاد؛ سید محمدعلی حجتی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 97-116

چکیده
  هدف اصلی این مقاله بررسی و تحلیل استدلال‌های هاریچ در مقالة «معنا، کاربرد، و صدق» است که در سال 1995 در مجلة Mind منتشر شده است. وی در این مقاله از ایدة ویتگنشتاین، یعنی نظریة کاربردی معنا (use theory)، در‌مقابل استدلال‌هایی که علیه این رویکرد ارائه ‌شده‌اند دفاع می‌کند. تمرکز هاریچ به‌ویژه بر انتقادهای کریپکی است. کریپکی در کتاب مشهور ...  بیشتر

پارادوکس اخبار از مجهول مطلق: تحلیل مفهوم «خبر»

رحمان شریف‌زاده؛ سید محمد علی حجتی

دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 77-95

چکیده
  در این مقاله نخست از این بحث‌ می‌کنیم که پارادوکس اخبار از مجهول مطلق چه فرقی با پارادوکس‌هایی چون مجهول یا معدوم مطلق دارد و این پارادوکس چگونه با پارادوکس اخبار از معدوم مطلق هم‌ساختار است، سپس نشان‌ خواهیم داد که هرچند راه ‌حل تمایز حملین برای دفع شبهة معدوم یا مجهول مطلق کفایت می‌کند، اما نمی‌تواند شبهة اخبار ...  بیشتر