فلسفه زبان (با گرایش منطق)
یادداشت نویسندگان

سید محمد علی حجتی؛ لطف الله نبوی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.47281.1454

چکیده
  مقاله‌ای تحت عنوان «متن گرایی در مقابل حداقل گرایی در سمانتیک» در سال 1396 جلد 8 شماره 2 (از ص 1 تا 24) به چاپ رسیده است. این مقاله مستخرج از رساله دکتری آقای نیما احمدی در دانشگاه تربیت مدرس است. نویسندگانی که نامشان در مقاله درج شده به ترتیب آقایان نیما احمدی(دانشجو)، لطف الله نبوی(استاد راهنما) و سید محمد علی حجتی(استاد مشاور) هستند ...  بیشتر

فلسفه منطق
نظریه های صدق عرفی فراسازگار و پارادوکس کری

سیاوش احمدزاده اصل؛ لطف الله نبوی

دوره 14، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.44427.1424

چکیده
  صدق عرفی، T(x)، محمولی است که در خود زبان بر تمام جمله‌های زبان حمل می‌شود و در ضمن برای هر جمله‌ی مانند A در زبان T(˹A˺)↔A نتیجه ‌می‌شود. تارسکی برای اجتناب از پارادوکس دروغگو و تریویال شدن زبان (نظریه) مجبور شد از مفهوم عرفی صدق دست بکشد و صدق هر زبان را در یک فرازبان تعریف کند. طرفداران منطق‌های فراسازگار ادعا دارند با پذیرش منطق‌های ...  بیشتر

علیه پریست؛ در ماینونگ‌گراییِ وجهی

سید محمد علی حجتی؛ حسن همتایی؛ لطف الله نبوی

دوره 13، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 185-209

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.41299.1401

چکیده
  بنا به ماینونگ‌گراییِ وجهیِ پریست، متناظر با مطلقاً هر شرطِ قابل بیان که روی خاصیت‌ها گذاشته شود، می‌توان شیئی سرِشت که آن شرط را، حال در جهانِ واقع یا در جهانی دیگر، برآورده کند. تعهد به چنین نسخه‌ی نامقیدی از اصل سرشتار (اصل فراگیر)، ماینونگ‌گرایانِ رقیب را به پارادکس کلارک مبتلا می‌کند. نشان می‌دهیم که نشتِ میان‌جهانیِ اطلاعات ...  بیشتر

وحدت در گزاره های رمزانشی

حسن همتایی؛ سید محمد علی حجتی؛ لطف الله نبوی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 57-84

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.37940.1374

چکیده
  وحدت در گزاره‌های رمزانشیچکیده: درباره‌ی گزاره‌ها (ی متداول)، خانواده‌ای از مسئله‌ها وجود دارد که ذیل عنوان مسئله‌ی وحدت گزاره مطرح‌ می‌شوند و از این می‌پرسند که چگونه یک گزاره، بازنمایاننده است؛ چگونه معنایی منسجم و واحد، فراتر از مجموع معانی دخیل در آن دارد و چگونه برخلاف اجزائش، قابل تصدیق و تکذیب است. در این مقاله، مسئله‌(ها)ی ...  بیشتر

منطق فازی تک‌نرم گزاره‌ای با ادات صدق

عامر آمیخته؛ لطف الله نبوی

دوره 10، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 35-60

https://doi.org/10.30465/lsj.2019.5134

چکیده
  منطق تک‌نرم UL یک منطق فازی، زیرساختاری و نیمه‌ربطی است. سیستم گنتزن UL از حذف قواعد انقباض و تضعیف از سیستم گنتزن منطق فازی گودل بدست می‌آید. UL فاقد «طرد شق ثالث»، «پارادوکس مثبت» و «پارادوکس منفی» است. تابع ارزش تک‌نرم تضعیفی ربطی از تابع t-نرم است. در این مقاله منطق جدید ULΔ را معرفی می‌کنیم. ULΔ با افزودن اپراتور ...  بیشتر

یک تبیین پارشناختی از عبارت‌های جمعی

محسن شعبانی صمغ آبادی؛ لطف الله نبوی؛ سید محمد علی حجتی

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 137-156

https://doi.org/10.30465/lsj.2019.4491

چکیده
  عبارت‌های جمعی بخشی از زبان ‌روزمره و حتی زبان علمی هستند. برای تعیین مرجع یا ارزش سمانتیکی عبارت‌های جمعی دو رویکرد وجود دارد: رویکرد مفردگرا و رویکرد جمع‌گرا. طبق رویکرد مفردگرا، مرجع یک عبارت جمعی یک شیء مفرد مجتمع است. این واحد مجتمع می‌تواند یک کلاس یا یک جمع پارشناختی باشد. طبق رویکرد جمع‌گرا، عبارت جمعی به یک واحد جمعی ارجاع ...  بیشتر

فلسفه منطق
متن‌گرایی در مقابل حداقل‌گرایی در سمانتیک

نیما احمدی؛ لطف الله نبوی؛ سید محمد علی حجتی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1396، ، صفحه 1-23

چکیده
  متن‌گرایی، رقیب اصلی حداقل‌گرایی است. نزاع میان این دو رویکرد سمانتیکی، ریشه در نزاع قدیمی تعیین مرز میان سمانتیک و پراگماتیک دارد. متن‌گرایان مدعی‌اند که جملات زبان‌ طبیعی، قبل از غنی‌سازی پراگماتیکی، قابل ‌ارزش‌دهی نیستند. در مقابل، از نظر حداقل‌گرایان، محتوای سمانتیکی حداقلی وجود دارد که معنای قابل ارزش‌دهی جمله را به‌دست ...  بیشتر

هنجاری‌بودن معنا

سید محمدعلی حجتی؛ هومن محمد قربانیان؛ لطف‌الله نبوی؛ ارسلان گلفام

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 44-64

چکیده
  بسیاری از فیلسوفان مدعی هستند که معنا و محتوای سمانتیکی زبان، امری هنجاری است، یعنی معنای یک کلمه تعیین‌کنندة الگوی درست‌کاربرد بوده و این الگو را تجویز می‌کند. مهم‌ترین استدلال‌هایی که فیلسوفانی مانند کریپکی و بوقوسیان به نفع هنجاری‌بودن معنا ارائه داده‌اند بر مفاهیمی مانند «قواعد»، «کاربردهای صحیح»، و «امکان ...  بیشتر

وجود و ضرورت با تکیه‌ بر آرای تیموتی ویلیامسون

لطف‌الله نبوی؛ امیرحسین یراقچی

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1391، ، صفحه 83-103

چکیده
  با رجوع به فهم و درک عرفی متوجه این مطلب می‌شویم که تلقی عامه وجود‌داشتن را امری ممکن می‌داند و صحبت از ممکن‌بودگی موجودات را سخنی معقول و بدیهی تلقی می‌کنند. این تلقی از مفهوم وجود، مستلزم این است که وجود در جایگاه محمول جمله باشد و در ردیف اوصاف عادی به‌شمار آید، زیرا بنابر چنین برداشتی مصادیق وجود همانند مصادیق اوصاف عادی از ...  بیشتر