اسامی خاص داستانی ؛ گذرگاه برگشت از انقلاب کپرنیکی

مسعود جنتی فرد آموزگار

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.30465/lsj.2022.42731.1414

چکیده
  چکیده:روش جناب کریپکی در نمایشِ عدم انطباقِ متافیزیک و معرفت‌شناسی معرفی نمونه‌های نقض است؛ معرفی گزارهای ممکن پیشینی به موازات گزاره های ضروریِ تجربیِ. در بعضی از این نمونه‌ها مناقشه شده است. آنچه می‌آید تلاشی است در احیای متافیزیک از طریقِ سمنتیک در حاشیه ی پیشنهادِ کریپکی. در زمینه‌ی نوشته سعی می کنم ملازمت منطق وُ سمنتیکِ فرگه‌ایی ...  بیشتر

تمایز معنی و مدلول در پدیدارشناسی هوسرل

علی رضا عطارزاده

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 117-141

https://doi.org/10.30465/lsj.2022.40772.1395

چکیده
  نظریه ی معنا مسأله ی اصلی پدیدارشناسی هوسرل نیست، بلکه او بحث از معنا برای پشتیبانی از تلقی اش از منطق محض مطرح می کند. چون میان منطق و زبان پیوند وثیقی برقرار است، پژوهش‌های منطقی با بحث از زبان و معنا آغاز می گردد. هوسرل برای شناسایی ذات بیان، نشاندهندگی و مدلول را از آن طرد می کند و بر تمایز معنی و مدلول استدلال می ورزد. سپس وی این ...  بیشتر

خوداستعلایی هوسرل و تأثیر بنیان‌های منطقی ذهن بر بیان

علیرضا فرجی

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1399، ، صفحه 189-207

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.32449.1305

چکیده
  «خود» یا «اگو» از جمله بنیان‌های تفکر فلسفی و روان‌شناختی است. غالباً فلاسفه و اندیش‌مندان شاغل در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی، بر چگونگی وجود آن، بحث‌های بسیار صورت داده‌اند. ادموند هوسرل، پدیدارشناس شناخته شده معاصر، «خود» را به عنوان «مرکز» افعال شناختی در نظر گرفته است. یکی از بنیادی‌ترین افعالی که ...  بیشتر