منطق ریاضی غیراستاندارد
نظام غیرتابع‌ارزشی حاج‌حسینی

اسد‌الله فلاحی

دوره 14، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 103-126

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.44944.1431

چکیده
  مرتضی حاج‌حسینی در ویراست دوم کتاب خویش «طرحی نو از اصول و مبانی منطق» چهار منطق ناکلاسیک معرفی کرده است: 1. نظام تابع‌ارزشی، 2. نظام غیرتابع‌ارزشی، 3 و 4. ترکیب‌هایی از دو نظام نخست که طبیعتا گسترش‌هایی از آن دو به شمار می‌آیند. در مقالة دیگری، نظام تابع‌ارزشی حاج‌حسینی را بررسی کرده‌ام و در این مقاله به نظام غیرتابع‌ارزشی ...  بیشتر

ویتگنشتاین: نظریة تصویری گزاره

سعیده شاه میر

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 111-130

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.35715.1334

چکیده
  در این مقاله مطابق ترتیب بندهای تراکتاتوس، ابتدا به شرح مختصری از هستی شناسی ویتگنشتاین خواهیم پرداخت. ویتگنشتاین در حوزة هستی‌شناسی، بحث خود را با امر واقع آغاز می‌کند و سپس برای وضوح بخشیدن به این مفهوم، از مفاهیم حالات ‌امور و اشیاء مدد می‌گیرد. در حوزه معناشناختی نیز - در پی ارائة یک نظریة معنا- با یک شرح کلی دربارة تصویرگری آغاز ...  بیشتر

منطق ریاضی استاندارد
گسترشی از منطق اثبات‌ها با عمل‌ها

مقداد قاری؛ فاطمه مجلسی کوپائی

دوره 14، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 127-145

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.46239.1445

چکیده
  منطق های توجیه خانواده ای از منطق‌ها هستند که در زبان آن ها می توان اثبات‌های ریاضی یا توجیه‎‌های معرفتی را بیان کرد. این منطق ها را می توان منطق های معرفتی در نظر گرفت که در آنها توجیه (دلیل یا شاهد) دانش یا باور به یک گزاره را می توان در زبان منطق بیان کرد. در این مقاله قصد داریم تأثیر افزودن عمل‌ها و کُنش ها به منطق‌های توجیه را ...  بیشتر

معرفی معناشناسی‌های مختلف برای منطق شهودی

فاطمه شیرمحمدزاده ملکی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 131-150

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.33406.1314

چکیده
  منطق شهودی گزاره‌ای منطقی غیرکلاسیک است که از حذف اصل طرد شق ثالث از منطق کلاسیک حاصل می‌شود. چند معناشناسی مختلف، مانند معناشناسی کریپکی، توپولوژیکی و همسایگی برای منطق شهودی گزاره‌ای وجود دارد که قضایای درستی و تمامیت برای آنها اثبات شده است‎.‎ در این ‎مقاله ابتدا برخی از این معناشناسی‌ها رابررسی می‌کنیم، سپس دو معناشناسی ...  بیشتر

فلسفه تحلیلی (با گرایش منطق)
آیا رمزی‌سازی واقع گرایی‌ساختاری را بی‌معنی می‌کند؟

سعید معصومی

دوره 14، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 147-172

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.44183.1423

چکیده
  رمزی‌سازی یکی از روش‌هایی است که فلاسفه درمورد صوری‌سازی واقع‌گرایی ساختاری پیشنهاد کرده‌اند. کتلند (2004) ضمن ارائه توضیحاتی درمورد رمزی‌سازی نظریه‌ها و بیان مفاهیمی مرتبط با این روش، صورت‌بندی‌ای از مسئله نیومن ارائه می‌کند، و معتقد است که براساس بررسی و تحلیل او تقریباً می‌توان گفت که بیان نظریه به‌روش رمزی علاوه‌بر کفایت ...  بیشتر

پارادوکس امتناع تناقض: گزارش و گشایش

مهدی عظیمی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 151-158

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.34686.1322

چکیده
  پارادوکسِ امتناع تناقض که بنیادی‌ترین اصل معرفت را به چالش می‌کشد با پذیرش این‌که «اجتماع نقیضان ممتنع است» نتیجه می‌گیرد که «اجتماع نقیضان ممتنع نیست». صدرالدین شیرازی‌ کوشیده است که این پارادوکس را با جدایی‌نهادن میان حمل اوّلی و شایع فروگشاید. او پیش‌فرض می‌گیرد که «اجتماع نقیضان» موضوع گزاره‌های یادشده ...  بیشتر

مسأله تعهد وجودی و معمای گیچ

کامران قیوم زاده؛ علیرضا دست افشان

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 159-181

https://doi.org/10.30465/lsj.2020.5370

چکیده
  پرسش اصلی در مسائل تعهد وجودی این است که کاربرد زبان و آنچه می گوییم تا چه حد ما را نسبت به وجود اشیا و به ویژه اشیایی که درباره ی آنها سخن می گوییم متعهد می سازد. معمای گیچ که یک مسأله ی مشهور در متون ارجاعی است به مسأله ی تعهد وجودی برای راوی (گوینده سوم شخص) در متونی که بیش از دو گوینده دارند مربوط می شود. راه حلی که از آن دفاع می کنیم این ...  بیشتر

منطق قدیم
تحلیل مبنایی دیدگاه علامه طباطبایی(ره) در حمل ذاتیات بر ذات و پاسخ به اشکالات

غلامعلی مقدم؛ علیرضا اندرزگو

دوره 14، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 173-194

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.45275.1438

چکیده
  با نظر به تقسیم حمل، به حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی، در تعیین مصادیق و تطبیق با اقسام اختلاف نظرهایی بوجود آمده است، از جمله درباره کیفیت حمل ذاتیات بر هم و بر ذات، دیدگاههایی مطرح است. مشهور حمل جنس و فصل بر نوع و بر یکدیگر را حمل شایع صناعی دانسته‌اند. علامه طباطبایی حمل جنس و فصل بر یکدیگر را شایع و حمل جنس و فصل بر نوع را اولی ذاتی ...  بیشتر

محذور اختلاف متناقضان در جهت

علی اصغر مروت

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 183-205

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.32626.1306

چکیده
  منطقدانان مسلمان دو قضیه‌ی موجهه را در صورتی متناقض می‌دانند که در کم، کیف و جهت، اختلاف و در سایر اجزاءِ تشکیل دهنده‌ی قضیه، وحدت داشته باشند. از نظر این متفکران اگر دو قضیه‌ی متناقض دارای جهت واحد باشند، محذور امتناع (اجتماع یا ارتفاع) نقیضین پیش خواهد آمد. راه احتراز از این محذور از نظر این منطقدانان، اختلاف جهت قضایا در متناقضان ...  بیشتر

فلسفه تحلیلی (با گرایش منطق)
مسائل به‌طورمطلق حل‌ناپذیر و‌ رایانه‌های خارق‌العاده

مرتضی منیری

دوره 14، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 195-204

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.45985.1444

چکیده
  ابتدا، در پرتو آراء ففرمن، به بررسی دوگانۀ گودل می‌پردازیم مبنی بر اینکه یا توانایی‌های ذهن انسان از هر ماشین متناهی فراتر است، و یا معادلات ریاضی از نوع دیوفانتی وجود دارند که به طور مطلق حل‌ناپذیر هستند. سپس برهان پاتنم را بررسی می‌کنیم مبنی بر این که اگر توانایی علمی ذهن انسان را بتوان توسط یک ماشین تورینگ با توانایی تهیۀ سیاهه‌ای ...  بیشتر

منطق فلسفی
راسل و موجهات

فرشته نباتی

دوره 14، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 205-230

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.45258.1436

چکیده
  امروزه منطق موجهات یکی از حوزه‌های مهم منطق است ولی در ابتدای ظهور منطق جدید، به این شاخه منطقی توجه چندانی وجود نداشت و حتی پایه‌گذاران منطق جدید ازجمله راسل موضعی ضد موجهاتی داشتند. یکی از عواملی که راسل را به اتخاذ چنین موضعی سوق داد این اعتقاد بود که منطق، تابع‌ارزشی و مصداقی است و این چیزی است که ورود موجهات آن را از میان برمی‌دارد.البته ...  بیشتر

تحلیل انتقادی نامگذاری قضایای موجهه بسیطه در منطق سنتی

غلامعلی مقدم

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 207-228

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.33015.1309

چکیده
  سهولت تعلیم، یکی از اصول آموزشی در علوم است. رعایت این اصل در مقام کشف، تعریف، توضیح، استدلال و تبیین نتایج، به تسریع یادگیری کمک می کند. منطق که داعیه دار سنجش و تصحیح فکر و اندیشه است، بیش از دیگر علوم به رعایت این اصل سزاوار است، اما به نظر می رسد، منطق سنتی در تسمیه موجهات کمتر به این قاعده پای بند مانده است. استفاده از لوازم بعید ...  بیشتر

صدق تارسکی به عنوان یک محمول فرازبانی موضعی

محمد ابراهیم مقصودی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 229-245

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.33183.1311

چکیده
  استدلال خواهم کرد که نه تنها پارادوکس های سمانتیکی پیچیده تر از پارادوکس دروغگو اشکالی برای راه حل تارسکی برای آن، یعنی تعهد به سلسله مراتب زبان، ایجاد نخواهند کرد، بلکه می توان از آنها برای یافتن ساختار درست فرازبان بهره گرفت: پارادوکس ها زمانی بروز می کنند که برای زبان یک ساختار طبقاتی سرتاسری را پیشفرض بگیریم. این کاوش ما را به ...  بیشتر

منطق فلسفی
نقدی بر مقاله «پارادوکس امتناع تناقض: گزارش و گشایش»

جواد عظیمی دستگردی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.45153.1434

چکیده
  در مقاله‌ای با عنوان «پارادوکس امتناع تناقض: گزارش و گشایش»، مهدی عظیمی کلامی از ملاصدرا در پاسخ به پارادوکس امتناع تناقض ذکر می کند و بیان می کند که ملاصدرا با فرض اینکه «اجتماع نقیضان» موضوع و «ممتنع» محمول است، اجتماع نقیضان موجود را به حمل اولی و اجتماع نقیضانِ ممتنع را به حمل شایع اخذ کرده و به این نحو پارادوکس ...  بیشتر

فلسفه تحلیلی (با گرایش منطق)
تحلیل کاربردهای دلالتی و وصفی براساس افعال غیرمستقیم گفتاری

غلامرضا حسین‌پور

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.44839.1430

چکیده
  یکی از پرسش‌های مهم در باب توصیفات معین، تفاوت میان کاربردهای دلالتی و وصفی از این توصیفات است. دانلان به نظریه‌های راسل و استراوسون درباره توصیفات معین به این دلیل که هر دوی آن‌ها موفق نمی‌شوند کاربرد دلالتی را توضیح دهند، ایراد می‌گیرد اما هیچ‌جا به ما مجموعه‌ای از شرایط لازم و کافی را برای تشخیص هیچ کاربردی نمی‌دهد. کریپکی ...  بیشتر

مطالعات تطبیقی در منطق
غزالی و تعامل منطق و علوم اسلامی

افلاطون صادقی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.45223.1435

چکیده
  علم منطق با پیشینه‌ای به عمر تفکر بشریت، بوسیلة اندیشمند یونانی ارسطو (322-384 ق.م) تدوین شد و شارحان اولیه او آن را در نه بخش و تحت عنوان «ارگانون» درآوردند. این اثر در صدر اسلام توسط مسحیان سریانی به تدریج به زبان عربی ترجمه شد. کندی، فارابی و بویژه ابن سینا منطق نه بخشی ارسطویی را با دلیل منطقی به دو بخش تبدیل نموده، با تغییر جایگاه ...  بیشتر

مطالعات تطبیقی در منطق
جهت عقدالوضع در منطق موجهات از دیدگاه فارابی و ابن‌سینا

علیرضا قدردان؛ محمد کریمی لاسکی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.45625.1441

چکیده
  بنابر ادعای فخر رازی و طوسی، جهت عقد الوضع در نگاه فارابی امکان و در نگاه ابن سینا فعلیت است. آنها پس از این انتساب، دیدگاه فارابی را نادرست و دیدگاه ابن سینا را تایید میکنند. اگرچه فارابی اشاره مستقیمی به جهت عقد الوضع ندارد ولی از مجموع عبارات او عقدالوضع به لفظ مفرد کلّی در ناحیه موضوعِ قضایای محصوره تعریف میشود. درواقع، در این نگاه ...  بیشتر

منطق فلسفی
صوری‌سازی مراتب حجیت شرعی با استفاده از شرطی‌های غیرکلاسیک

فاطمه سادات نبوی؛ حسین کامکار؛ زینت آیت‌اللهی؛ علیرضا شهبازی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.47195.1453

چکیده
  در فرایند نمادین‌سازی استدلال‌های فقهی با ادله‌ای مواجهیم که به لحاظ حجیت و اعتبار در مراتب گوناگونی قرار دارند. دو دسته مهم از این دلایل امارات و اصول عملیه هستند، که در نهاد شریعت حجت به شمار می‌روند و دارای اعتبارند. این دو دسته دلیل، هرچند هر دو دلیل شرعی به شمار می‌روند و می‌توانند مقدمه استنباط احکام توصیفی و یا تکلیفی درون ...  بیشتر

منطق فلسفی
بررسی انتقادی یک نقد در بارة نظام غیرتابع‌ارزشی منطق پایة گزاره‌ها؛ آیا تز ارسطو و تز بوئتیوس اثبات می‌شود؟

مرتضی حاجی حسینی؛ حمیده بهمن پور

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.47380.1455

چکیده
  در منطق کلاسیک گزاره‌ها از جملة «اگر P آنگاه Q» نمی‌توان نتیجه گرفت که «چنین نیست که اگر P آنگاه ∼Q». این استدلال که شرطی وابستة آن به تز بوئتیوس معروف است، شواهد موافق فراوانی در حوزة روابط علّی، معنایی و صوری (منطقی) دارد. عبارت «چنین نیست که اگرP آنگاه ∼P» هم که به تز ارسطو معروف است و شواهد موافق فراوانی در حوزة روابط ...  بیشتر

منطق فلسفی
نقدی بر دیدگاه‌های خاص نبوی در مبانی منطق فلسفی

مهدی اسدی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.46505.1448

چکیده
  از آن‌جا که مبانی منطق فلسفی، نوشته‌ی دکتر لطف‌الله نبوی، نخستین کتاب فارسی در زمینه‌ی دشوار منطق فلسفی است، علی‌القاعده بی‌اشکال نیست. از این‌رو در این مقاله کوشیده‌ایم تا به نقد دیدگاه‌های خاص خود نگارنده در این کتاب بپردازیم. برای نمونه، او در فصل منطق زمان – با کوتاهی‌کردن در تفکیک ضرورت ازلی و ذاتی و تقسیم ضرورت ذاتی ...  بیشتر

فلسفه زبان (با گرایش منطق)
در باره طبیعت گزاره‌های ماینونگی

سید محمد علی حجتی؛ حسن همتائی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.47935.1458

چکیده
  این مقاله جستاری درباره‌ی طبیعت گزاره‌های ماینونگی است. اینها گزاره‌هایی هستند که در آنها خاصیتی بر شیئی ناموجود حمل می‌شود چنان‌که بتوان آن را صادق انگاشت. نشان می‌دهم که تعمیم رویکردهای متداولِ تبیین طبیعت گزاره‌ها چنان‌که گزاره‌های ماینونگی را نیز شامل شوند، به پیش‌بینی نادرست ارزش صدق این گزاره‌ها، عدم رعایت شهودهای ...  بیشتر

منطق قدیم
ارسطو و دوگانۀ کلّی‌ـ‌جزئی

مهدی عظیمی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.48173.1461

چکیده
  ارسطو از «کلّی» تعریفی به دست می‌دهد که یان لوکاشویچ آن را، به دلیلِ در بر نگرفتنِ کلّی‌های تهی، غیر جامع می‌داند. افزون بر این، تعریفی که ارسطو از جزئی به دست می‌دهد به دو شیوه قابل فهم است: (1) جزئی تنها بر یک چیز حمل پذیر است، (2) جزئی حمل ناپذیر است. این برداشتِ دوگانه، که در سخنان شارحان ارسطو نیز با بسامد زیادی تکرار می شوند، ...  بیشتر

فلسفه تحلیلی (با گرایش منطق)
بسط منطق زالتا بر اشیای معمولی انتزاعی

محمدهادی سلیمانی؛ داود حسینی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.48428.1464

چکیده
  چکیده در تقسیم‌بندی اشیا مطابق نظریه شیء نوماینونگی زالتا، اشیا یا معمولی هستند و یا انتزاعی. طبق این رویکرد، اشیای معمولی ویژگی‌ها را نمونه‌گیری می‌کنند و اشیای انتزاعی، ویژگی‌ها را کدگذاری می‌کنند. با این همه، به نظر می‌رسد که اشیایی نظیر اشیای اساطیری، ناقض این تقسیم‌بندی هستند. طبق دریافت‌های اسطوره‌شناسانه، هویات اساطیری ...  بیشتر

فلسفه زبان (با گرایش منطق)
یادداشت نویسندگان

سید محمد علی حجتی؛ لطف الله نبوی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.47281.1454

چکیده
  مقاله‌ای تحت عنوان «متن گرایی در مقابل حداقل گرایی در سمانتیک» در سال 1396 جلد 8 شماره 2 (از ص 1 تا 24) به چاپ رسیده است. این مقاله مستخرج از رساله دکتری آقای نیما احمدی در دانشگاه تربیت مدرس است. نویسندگانی که نامشان در مقاله درج شده به ترتیب آقایان نیما احمدی(دانشجو)، لطف الله نبوی(استاد راهنما) و سید محمد علی حجتی(استاد مشاور) هستند ...  بیشتر