• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
منطق‌پژوهی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
زراعت پیشه, محمود, رنجبر دارستانی, عاطفه. (1393). منطقِ طریقِ اولایی در آیات قرآن. منطق‌پژوهی, 5(2), 55-69.
محمود زراعت پیشه; عاطفه رنجبر دارستانی. "منطقِ طریقِ اولایی در آیات قرآن". منطق‌پژوهی, 5, 2, 1393, 55-69.
زراعت پیشه, محمود, رنجبر دارستانی, عاطفه. (1393). 'منطقِ طریقِ اولایی در آیات قرآن', منطق‌پژوهی, 5(2), pp. 55-69.
زراعت پیشه, محمود, رنجبر دارستانی, عاطفه. منطقِ طریقِ اولایی در آیات قرآن. منطق‌پژوهی, 1393; 5(2): 55-69.

منطقِ طریقِ اولایی در آیات قرآن

مقاله 3، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، پاییز و زمستان 1393، صفحه 55-69  XML اصل مقاله (208.08 K)
نوع مقاله: ترجمه و نقد
نویسندگان
محمود زراعت پیشه email 1؛ عاطفه رنجبر دارستانی2
1استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه بیرجند (نویسندة مسئول)
2کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران
چکیده
منطق طریق اولایی نوع خاصی از منطق صوری است که استدلال‌های آن، برخلاف منطق ارسطویی متعارف، دارای چهار حد است که به واسطة آن‌ها پس از مقایسة دو شخص، چیز یا کار با هم، حکم یکی به دیگری نیز نسبت داده می‌شود و یا از آن سلب می‌شود. این منطق را می‌توان، به ‌رغم باور آوی سیون، به‌وفور در آیات قرآن یافت؛ تا آن‌جا که می‌توان این صورت از منطق را منطق غالب در آیات قرآن قلمداد کرد. در تحقیق حاضر، پس از مقدمه‌ای در باب منطق طریق اولایی، به بررسی این نوع منطق در آیات قرآن می‌پردازیم.


 
کلیدواژه‌ها
کلید‌واژه‌ها: قرآن؛ آوی سیون؛ منطق؛ منطق صوری؛ منطق طریق اولی
عنوان مقاله [English]
A Fortiori Logic in Quran
نویسندگان [English]
Mahmoud Zeraatpishe1؛ atefe Ranjbar darestani2
1Assistant Professor, Islamic Philosophy and logic, the University of Birjand
2. M.A Student University of Tehran
چکیده [English]
A fortiori logic is a kind of formal logic which its arguments, unlike the common arguments of Aristotelian logic, has four terms through which after comparing usually two persons, things, works to each other, the description of one of them is ascribed/ denied to/ from the other. This logic, in spite of Sion’s belief, is found in Quran, so richly that we can say that it is the prominent logic of Quran. In this research, I will study a fortiori logic in Quran, after giving an introductory explanation of it.


 
کلیدواژه‌ها [English]
Keywords: Quran, Avi Sion, Logic, Formal Logic, A fortiori logic
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,516
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 614
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.