فلسفه تحلیلی (با گرایش منطق)
بسط منطق زالتا بر اشیای معمولی انتزاعی

محمدهادی سلیمانی؛ داود حسینی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.48428.1464

چکیده
  چکیده در تقسیم‌بندی اشیا مطابق نظریه شیء نوماینونگی زالتا، اشیا یا معمولی هستند و یا انتزاعی. طبق این رویکرد، اشیای معمولی ویژگی‌ها را نمونه‌گیری می‌کنند و اشیای انتزاعی، ویژگی‌ها را کدگذاری می‌کنند. با این همه، به نظر می‌رسد که اشیایی نظیر اشیای اساطیری، ناقض این تقسیم‌بندی هستند. طبق دریافت‌های اسطوره‌شناسانه، هویات اساطیری ...  بیشتر

در باب تعریف‌پذیری دوطرفۀ ابتنای ضعیف تام و اکید تام

داود حسینی

دوره 13، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 71-85

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.45054.1433

چکیده
  چکیده: کیت فاین منطقی برای چهار مفهوم متمایز ابتنا بنا نهاده است: ابتنای ضعیف تام، ابتنای ضعیف جزئی، ابتنای اکید تام و ابتنیا اکید جزئی. همچنین، او مدعی است که ابتنای ضعیف تام و اکید تام هر یک می‌توانند مفهوم پایه قرار گیرند و سایر مفاهیم ابتنا با آنها تعریف شود. مشخصاً او مدعی است که می‌توان ابتنای ضعیف تام و ابتنای اکید تام را با یکدیگر ...  بیشتر

منطق ابتنای صفر و چالشهای آن

میثم زندی؛ داود حسینی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 67-92

https://doi.org/10.30465/lsj.2022.42613.1413

چکیده
  نظریه‌ ابتنا متعهد به واقعیت‌های شامل ابتنا است. از آنجاییکه این واقعیت‌ها شامل مفاهیم غیربنیادین هستند، باید بر چیزی مبتنی باشند. نظریۀ ابتنای صفر باور دارد با پیوند زدن ابتنا و استدلال تبیینی می‌توان نشان داد این واقعیت‌ها مبتنی بر صفر یا مجموعه تهی هستند. در این مقاله قصد داریم این نظریه را معرفی کرده، و از آن در مقابل چالش‌هایی ...  بیشتر

فلسفه منطق
رواداری در نظریه ی ST

داود حسینی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 1-13

چکیده
  چکیده: کوبرروز و دیگران (2012) نظریه ای در باب ابهام پرورانده اند که طی آن مدلی برای رواداری ارائه کنند. قصد بر این است که در این مدل رواداری معتبر باشد؛ چنین نباشد که یک محمول مبهم بر هر چیزی حمل شود؛ و نیز استدلال های پارادوکس خرمن معتبر نباشند. در این مقاله استدلال خواهد شد که اولا، تحدید ایشان از اصل رواداری از آنچه در ادبیات مربوط به ...  بیشتر

فلسفه تحلیلی (با گرایش منطق)
ماینونگی‌گرایی وجهیِ ضدواقع‌گرا: اشیای ناکامل

بهنام ذوالقدر؛ داود حسینی

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 31-40

چکیده
  بر اساس ماینونگی‌‌گرایی وجهی هر آن‌چه می‌‌توان به آن التفات داشت یک شیء است، حتی اگر وجود نداشته باشد. نیز، وجود صفتی معمولی هم‌چون دیگر صفات است. بسته به این‌که شیئیت یک شیء مبتنی بر اعمال، رفتار و افکار یک عامل شناختی باشد یا نه، دو رویکرد متفاوت در ماینونگی‌‌گراییِ وجهی خواهیم داشت: 1. رویکرد واقع‌گرایانه که طبق آن اشیای ناموجود، ...  بیشتر

تعریف قضایای اولی از منظر محمدتقی مصباح یزدی

امیرحسین زادیوسفی؛ داود حسینی

دوره 4، شماره 2 ، مهر 1392، ، صفحه 95-112

چکیده
  در میان فلاسفة اسلامی معاصر محمدتقی مصباح یزدی دارای نظریه‌ای در باب ماهیت قضایای اولی است. وی قائل است که قضایای اولی قضایایی‌اند که اولاً تحلیلی‌اند و ثانیاً مفاهیم تشکیل‌دهندة آن‌ها، معقولات ثانیة فلسفی‌اند. در مقالة حاضر ابتدا نظریة مصباح یزدی دربارة ماهیت قضایای اولی را شرح می‌دهیم و سپس با توجه به تعریف رایج از قضیة اولی ...  بیشتر

منطق فازی، ابهام و پارادوکس خرمن

داود حسینی

دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 27-51

چکیده
  در این نوشتار نخست توصیفی از سیستم استاندارد فازی به ‌عنوان نظریه‌ای دربارة ابهام طرح می‌شود؛ بدین قرار که ابتدا پشتوانه‌های شهودی این نظریه را مطابق ادعای حامیان آن مطرح می‌کنیم سپس بیانی نسبتاً صوری از سیستم استاندارد منطق فازی ارائه می‌کنیم. درادامه راه‌ حل‌های مبتنی‌بر این سیستم برای پارادوکس خرمن معرفی ...  بیشتر

ابهام و پارادوکس خرمن

داود حسینی

دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1389، ، صفحه 3-26

چکیده
  در این نوشتار به معرفی مسئلة‌ ابهام و پارادوکس خرمن خواهیم پرداخت. ابتدا بیان شهودی مطلب و سپس صورت‌بندی منطقی آن خواهد آمد. پس از آن، نظری به مسائل فلسفی مربوط به نظریه‌پردازی ابهام و مسائل فلسفی مرتبط با ابهام خواهیم افکند. در پایان نیز نظریه‌های موجود دربارة ابهام را بر اساس ملاک‌های مختلف دسته‌بندی کرده، توصیفی اجمالی ...  بیشتر