منطق قدیم
تحلیل مبنایی دیدگاه علامه طباطبایی(ره) در حمل ذاتیات بر ذات و پاسخ به اشکالات

غلامعلی مقدم؛ علیرضا اندرزگو

دوره 14، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 173-194

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.45275.1438

چکیده
  با نظر به تقسیم حمل، به حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی، در تعیین مصادیق و تطبیق با اقسام اختلاف نظرهایی بوجود آمده است، از جمله درباره کیفیت حمل ذاتیات بر هم و بر ذات، دیدگاههایی مطرح است. مشهور حمل جنس و فصل بر نوع و بر یکدیگر را حمل شایع صناعی دانسته‌اند. علامه طباطبایی حمل جنس و فصل بر یکدیگر را شایع و حمل جنس و فصل بر نوع را اولی ذاتی ...  بیشتر

تحلیل انتقادی و تسهیل نامگذاری قضایای موجهه مرکبه در منطق سنتی

غلامعلی مقدم

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 167-192

https://doi.org/10.30465/lsj.2022.41425.1404

چکیده
  منطق ابزار اصلاح اندیشه و معیار سنجش فکر است و به اقتضای معیار بودن باید از وضوح و روشنی کافی برای اصلاح پیچیدگی و انحراف فکر برخوردار باشد، نامگذاری و تعیین اصطلاحات از مبادی تصوری هر علم بوده و بیش از بقیه مباحث به این وضوح نیازمند است. با این وجود گاه به دلایلی این ابزار در مقام تبیین و تفهیم قواعد و ساختار های منطقی به ابهام و اجمال ...  بیشتر

تحلیل انتقادی نامگذاری قضایای موجهه بسیطه در منطق سنتی

غلامعلی مقدم

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 207-228

https://doi.org/10.30465/lsj.2021.33015.1309

چکیده
  سهولت تعلیم، یکی از اصول آموزشی در علوم است. رعایت این اصل در مقام کشف، تعریف، توضیح، استدلال و تبیین نتایج، به تسریع یادگیری کمک می کند. منطق که داعیه دار سنجش و تصحیح فکر و اندیشه است، بیش از دیگر علوم به رعایت این اصل سزاوار است، اما به نظر می رسد، منطق سنتی در تسمیه موجهات کمتر به این قاعده پای بند مانده است. استفاده از لوازم بعید ...  بیشتر

منطق سنتی موجهات ، اختلال در ساختار قضیه و انحصارگرایی در جهات

غلامعلی مقدم

دوره 10، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 249-264

https://doi.org/10.30465/lsj.2019.5208

چکیده
  تمایز ساحت شناخت از افق واقع و تفکیک احکام حاکی از محکی، از مهم ترین و حساسترین مباحث معرفت شناسی است. قواعد منطق عهده دار تحلیل و تبین قوانین کشف مجهول تصوری و تصدیقی است. در منطق سنتی قضیه به عنوان موضوع منطق تصدیقات، معقول ثانی منطقی است و حقیقتی صوری و حکایی دارد. منطق صورت عهده دار تامین ابزار صحت تالیف و ترکیب و استنتاج از قضایاست. ...  بیشتر