1. تاملی بر منطق‌های چند ارزشی گزاره‌ای

سید محمد امین خاتمی؛ اسفندیار اسلامی

دوره 12، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، ، صفحه 59-99

http://dx.doi.org/10.30465/lsj.2021.36264.1359

چکیده
  در اوایل قرن بیستم، ایده‌هایی مبنی بر تخطی از «اصل دو ارزشی» منطق ارسطویی شکل گرفت. البته خود ارسطو نیز با اشاره به مسئله صدق یا کذبِ جملاتی که در مورد آینده اطلاعی می‌دهند، به این موضوع که بعضی جملات نه ارزش «راست» و نه ارزش «دروغ» دارند اشاره کرده بود. اما این مسئله تقریباً تا دوره رنسانس بطور کلی فراموش شد و از دوره ...  بیشتر

2. منطق پیوسته

سید محمد امین خاتمی؛ مسعود پورمهدیان

دوره 10، شماره 1 ، بهار و تابستان 1398، ، صفحه 89-120

http://dx.doi.org/10.30465/lsj.2019.4149

چکیده
  منطق پیوسته تعمیمی از منطق کلاسیک به یک منطق با مجموعه مقادیر درستی بی‌نهایت مقداری است. بسیاری از نتایج منطق کلاسیک و نظریه مدلِ آن به منطق پیوسته تعمیم داده شده‌اند. منطق پیوسته نه تنها در بررسی و تحلیل خواص ساختارهای مباحث آنالیز ریاضی کاربردهای فراوانی دارد، بلکه باعث بوجود آمدن نگرش‌های جدیدی در نظریه مدل منطق کلاسیک نیز شده ...  بیشتر

منطق فلسفی
3. منطق فازی در قرآن: خلط مستنبط و منصوص

محمود زراعت پیشه

دوره 8، شماره 1 ، بهار و تابستان 1396، ، صفحه 15-38

چکیده
  علی وحیدیان کامیاد در مقاله ای با عنوان «روش شناسی کاربرد منطق فازی در بینش اسلامی» مدعی است که منطق فازی بخشی از منطق والای قرآن است. این ادعا از سوی برخی از محققان نیز مورد تأیید قرار گرفته است. این در حالی است که به نظر می رسد شواهد ارائه شده در باب این ادعا، شواهدی ناقص اند و لازم می نماید تا اصل ادعا مجدداً مورد کنکاش قرار گیرد. ...  بیشتر

منطق فلسفی
4. بازتعریف مادی و مجرد با استفاده از منطق فازی

محمد فروغی؛ هادی وکیلی؛ اعظم قاسمی

دوره 8، شماره 1 ، بهار و تابستان 1396، ، صفحه 87-108

چکیده
  بیشتر تعاریف ارائه شده برای مادی و مجرد به گونه­ای هستند که ابتدا امر مادی تعریف می­گردد سپس امر مجرد به گونه سلبی (سلب ماده، خواص ماده یا وابستگی به ماده) تعریف می شود: مجرد آن چیزی است که مادی نیست. ایراد وارد به اینگونه تعاریف سلبی این است که دیگر نمی­توان بین شی اول و سلب آن شی، حدواسط و شی سومی تعریف کرد. لذا بر اساس این گونه تعاریف ...  بیشتر