TY - JOUR ID - 5210 TI - مقایسه (میانِ) و نقد (بر) شرح‌های ترنس اروین و رابرت بولتن درباره‌ی روش‌های ارسطو در علم JO - منطق‌پژوهی JA - LSJ LA - fa SN - 2383-0662 AU - برادران نیکو, محمدامین AU - ذکیانی, غلامرضا AU - حسینی, مالک AU - میانداری, حسن AD - مدرس/ دانشگاه حکیم سبزواری AD - استاد دانشگاه AD - هیئت علمی دانشگاه AD - عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 2 SP - 61 EP - 86 KW - علم ارسطو KW - اصول علم ارسطو KW - روش شناسی ارسطو KW - استقراء ارسطو KW - جدل ارسطو.‏ DO - 10.30465/lsj.2019.5210 N2 - ساختار علم ارسطو استنتاجی است و به مقدماتی نیاز دارد که از طریق استنتاج به دست نیامده باشند. بنابراین، شناخت ‌مقدمات علم مرحله مهمی در پژوهش‌های علمی به‌حساب می‌آید. ارسطو در تحلیل‌ها و توپیکا دو روش استقراء و ‌جدل را برای این مرحله پیشنهاد می‌کند. شارحان ارسطو دراین‌باره اختلاف‌نظر دارند. به عنوان نمونه، بولتن استقراء و ‌اروین جدل را ترجیح می دهد. مطابق تفسیر بولتن ارسطو فیلسوفی تجربه‌گرا است که از داده‌های جزئی محسوس ‌آغاز می‌کند و به کمک استقراء به شناخت اصول کلی علم می‌رسد. اروین معتقد است پژوهش‌های ارسطو، به‌مثابۀ ‌فیلسوفی عقل‌گرا، از دسته خاصی از مشهورات آغاز می‌شود و اصول علم از طریق نوع خاصی جدل شناخته می‌شود. ‌در این مقاله تفاوت‌های دو تفسیر بولتن و اروین، ناظر بر موضوع روش شناخت اصول علم، را نشان می‌دهیم. سپس ‌برخی از مهم‌ترین اشکالات تفسیر ایشان را بررسی می‌کنیم و در پایان پیشنهادهایی برای رسیدن به تفسیر مطلوب ارائه ‌می‌دهیم.‌ UR - https://logicalstudy.ihcs.ac.ir/article_5210.html L1 - https://logicalstudy.ihcs.ac.ir/article_5210_cc7508d4a783a657c39b4819e97a9f13.pdf ER -