TY - JOUR ID - 8606 TI - جایگاه برهان در منطق بر اساس ابتناء آن بر علیت JO - منطق‌پژوهی JA - LSJ LA - fa SN - 2383-0662 AU - جعفری ولنی, علی اصغر AD - دانشیار گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 13 IS - 2 SP - 23 EP - 46 KW - کلید واژه: منطق KW - برهان KW - علیت KW - تفکر KW - یقین DO - 10.30465/lsj.2023.43935.1421 N2 - چکیدهجایگاه برهان در منطق بر اساس ابتناء آن بر علیتچکیدهتعریف برهان یعنی "قیاس مؤتلف یقینی" بیانگر این امر مهم است که راز رفعت و عظمت این صناعت در دانش منطق را باید از سویی در رابطه غرض آن با غرض تدوین منطق و از سوی دیگر در راز صدق وصول به غرض صناعت برهان در صورت رعایت قوانین مندرج در آن جستجو کرد. در این نوشتار با روش تحلیلی-استدلالی این نتیجه به دست می‌آید که اولاً دانش "منطق" با غرض تجمیع قواعد عاصم ذهن از خطا در تفکر تدوین شد و صناعت "برهان" با غرض تجمیع قواعد روش کسب علم ممتنع الخطأ در این دانش جای گرفت، و ثانیاً از آنجا که کسب "یقین" در گرو دو اصل "تفکر بر مدار واقع" و "استعمال عنصر ضرورت در تفکر" است و قانون علیت تنها قانون تأمین کننده این دو اصل است، بلندمرتبگی "برهان" به ابتناء آن بر قانون "علیت" باز می‌گردد.کلید واژه: منطق، برهان، علیت، تفکر، یقینکلید واژه: منطق، برهان، علیت، تفکر، یقین UR - https://logicalstudy.ihcs.ac.ir/article_8606.html L1 - https://logicalstudy.ihcs.ac.ir/article_8606_6835ef65b6ca70a54738f34df0f97221.pdf ER -