نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه فلسفه و حکمت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه فلسفه و حکمت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

میلیکان در پاسخ به مسئلۀ پاتنم دربارۀ عدم تعین مصداقی واژه‌های زبانی این موضوع را مطرح می‌کند که اگر تعریف جدیدی از بازنمایی مبتنی بر شواهد زیستی و به‌ویژه اصل انتخاب طبیعی ارائه کنیم، آیا مسئلۀ پاتنم هم‌چنان موضوعیت خواهد داشت. پاسخ میلیکان به این سؤال منفی است. او معتقد است که سؤال باید این‌گونه مطرح شود که چه چیزی رابطه‌ای خاص را از میان بی‌شمار رابطۀ ممکن بین واژگان و اشیا به رابطۀ بازنمایی ـ بازنما تبدیل می‌کند؟ پاسخ او به این سؤال بر فرضیه‌ای مبتنی است که در زیست‌شناسی نیز محل اختلاف و مباحثات بسیار بوده است و طرف‌داران و مخالفان خود را دارد. میلیکان در زمرۀ گروهی است که نگاهی تاریخی به کارکرد دارند و معتقدند که کارکرد هر شیء باید براساس نقشی تعریف شود که قرار بوده است در سیر تاریخی پیدایشش ایفا کند. او به چنین کارکردی صفت «مطلوب» را اطلاق می‌کند. فرضیۀ بدیل معتقد است که کارکرد باید براساس کاری تعریف شود که در حال حاضر و در تعادل با وضعیت موجود بااستفاده‌از شیء انجام می‌شود. نکتة کلیدی در ارائة مفهوم کارکرد مطلوب ارائة تعریفی جدید از «بازنمایی» است. در این مقاله قصد داریم با معرفی تعریف میلیکان از بازنمایی نشان دهیم که این تعریف بر مفهوم «ساختکار» (functure) مبتنی است و برخلاف دیدگاه رایج در فلسفه که بازنمایی را امری ذهنی می‌داند، کاملاً عینی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Concept of Representation in Millikan's Biosemantics Theory

نویسندگان [English]

  • Hamed Bastin 1
  • Seyyed Mohammad Ali Hodjati 2

1 PhD Candidate of Philosophy-Logic, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 The Associate Professor of Philosophy & Logic Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

چکیده [English]

In answer to the Putnam problem about extensional non-determination of language terms, Millikan asks if this problem exists by a new definition of representation according to biological evidences, especially the principle of natural selection. The Millikan’s answer to this question is negative and she believes that the question should be changed to what is that feature, which turns a relation to representation-represented among numerous possible relations between words and objects? Her answer to this question is accorded to a hypothesis that is also the place of disputations and arguments in biology and has its supporters and opponents. Millikan is in the group, which has a historical view to the function and believes that the function of each entity must be defined regarding to what it supposed to do in its appearance history and dedicates the “proper” adjective to such function. The alternative hypothesis believes that the function must be defined regarding to what an entity do at the moment in equivalence to the current status. The key point of presenting the concept of “proper function” by Millikan is a redefinition of representation. In this article, we want to show that the new definition of representation is accorded to the concept of “Functure” as something completely objective, in opposed to the common view of philosophy to the representation, which take it as mental.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Functure
  • Representation
  • Biosemantics
  • Ruth Garrett Millikan
باستین، حامد و سیدمحمدعلی حجتی (1396). «پاسخی به نقد سومز درمورد معناشناسی دوبعدی ضعیف برپایة مفهوم شهود در نظریة زیست‌معنایی میلیکان»، فصل‌نامة ذهن، س 18، ش 71.
Ballard, D. H. (1986). “Cortical Connections and Parallel Processing: Structure and Function,” The Behavioral and Brain Sciences, 9: 67-120.
Block, N. (1996). “Mental Paint and Mental Latex,” in Philosophical Issues, 7: Perception, E. Villanueva (ed.), Atascadero: Ridgeview Publishing Company.
Block, N. (2003). “Mental Paint,” in Reflections and Replies: Essays on the Philosophy of Tyler Burge, M. Hahn and B. Ramberg (eds.), Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Boghossian, P. A. (1995). “Content,” in A Companion to Metaphysics, J. Kim and E. Sosa (eds.), Oxford: Blackwell, 94-96.
Chalmers, D. (1996). The Conscious Mind, New York: Oxford University Press.
Chalmers, D. (2004), “The Representational Character of Experience,” in The Future for Philosophy, B. Leiter (ed.), Oxford: Oxford University Press.
Churchland, P. M. (1981). “Eliminative Materialism and the Propositional Attitudes”, Journal of Philosophy, 78: 67-90.
Devitt, M. (1996). Coming to Our Senses: A Naturalistic Program for Semantic Localism, Cambridge: Cambridge University Press.
Dretske, F. (1981). Knowledge and the Flow of Information, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Dretske, F. (1988). Explaining Behavior: Reasons in a World of Causes, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Dretske, F. (1995). Naturalizing the Mind, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Fodor, J.A. (1975). The Language of Thought, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Fodor, J.A. (1987). Psychosemantics, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Fodor, J.A. (2008). The Mind Doesn't Work that Way: The Scope and Limits of Computational Psychology, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Goldman, A. (1993). “The Psychology of Folk Psychology”, Behavioral and Brian Sciences, 16: 15-28.
Levine, J. (1995). “On What It Is Like to Grasp a Concept,” in Philosophical Issues 6: Content, E. Villanueva (ed.), Atascadero: Ridgeview Publishing Company.
Lycan, W.G. (1987). Consciousness, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Lycan, W.G. (1996).Consciousness and Experience, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
McGinn, C. (1977). “Charity, Interpretation, and Belief”, Journal of Philosophy, 74: 521-535.
McGinn, C. (1982). “The Structure of Content,” in Thought and Content, A. Woodfield (ed.), Oxford: Oxford University Press.
McGinn, C. (1991). “Can We Solve the Mind-Body Problem?” in The problem of consciousness: essays toward a resolution, Oxforf: Blackwell book service
Millikan, R. G. (1984). Language, Thought and other Biological Categories, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Millikan, R. G. (1998). “Language Conventions Made Simple”, The Journal of Philosophy, 95 (4): 161-180.
Millikan, R. G. (2006). “Styles of Rationality”, in Rational Animals?, Hurley S, Nudds M, (eds.), New York: Oxford University Press.
Papineau, D. (1987). Reality and Representation, Oxford: Blackwell Publishers.
Peacocke, C. (1983). Sense and Content, Oxford: Clarendon Press.
Peacocke, C. (1992). “Scenarios, Concepts and Perception”, in The Contents of Experience, T. Crane (ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
Pitt, D. (2004). “The Phenomenology of Cognition, Or, What Is it Like to Think That P?”, Philosophy and Phenomenological Research, 69: 1-36.
Pitt, D. (2009). “Intentional Psychologism”, Philosophical Studies, 146: 117-138.
Pitt, D. (2011).“Introspection, Phenomenality and the Availability of Intentional Content”, in Cognitive Phenomenology, Tim Bayne and Michele Montague (eds.), Oxford University Press.
Putnam, H. (1975). “The Meaning of ‘Meaning” in Philosophical Papers, Vol. 2, Cambridge: Cambridge University Press.
Rey, G. (1991). “Sensations in a Language of Thought,” in Philosophical Issues 1: Consciousness, E. Villaneuva (ed.), Atascadero: Ridgeview Publishing Company.
Searle, J.R. (1992). The Rediscovery of the Mind, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Strawson, G. (1994). Mental Reality, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Thau, M. (2002). Consciousness and Cognition, Oxford: Oxford University Press.
Tye, M. (1995). Ten Problems of Consciousness, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Tye, M. (2000). Consciousness, Color, and Content, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Tye, M. (2009). Consciousness Revisited, Cambridge, Mass.: The MIT Press.