نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه دانشگاه پیام نور

چکیده

«خود» یا «اگو» از جمله بنیان‌های تفکر فلسفی و روان‌شناختی است. غالباً فلاسفه و اندیش‌مندان شاغل در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی، بر چگونگی وجود آن، بحث‌های بسیار صورت داده‌اند. ادموند هوسرل، پدیدارشناس شناخته شده معاصر، «خود» را به عنوان «مرکز» افعال شناختی در نظر گرفته است. یکی از بنیادی‌ترین افعالی که برای «خود» منظور می‌کند، کنش و فعل گفتاری و نحوه کسب شناخت توسط آن است. به عبارت دیگر، «خود» محور و مرکز شناسایی است و ابزار ارتباطی او با جهان پیرامون، یعنی این مسأله که زبان و تحلیل‌های ذهنی چگونه می‌تواند در مسیر تکامل فرایند شناخت جهان و ابژه‌های پیرامون به او یاری رساند. طرح پدیدارشناسی استعلایی هوسرل، مبتنی بر آن است که با اپوخه کردن نگرش‌های طبیعی و پوزیتیویستی، به جای‌گاه مناسب و شایسته «خود» دست پیدا کند. به همین دلیل، با تکیه بر ساختار منطقی ذهن و سوبژکتیویته «اگو» در یک چارچوب استعلایی که بر جنبه التفاتی آگاهی اگو استوار است، به تحلیل نسبت آن با جهان پیرامون و «خود»های دیگر می‌پردازد. از این‌رو، یکی از ابزارهای ارتباطی «خود» که بیان و گفتار است را با نگرش استعلایی مورد توجه قرار داده می دهد. در این پژوهش، تلاش می‌کنیم، با تحلیل مفهوم «خود استعلایی» نزد هوسرل، چگونگی ارتباط گفتاری منطقی میان سوبژکتیویته اگو را با جهان پیرامون آن بررسی نمائیم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Husserlian Transcendental Ego And Impact of Logical Fundation of mind on expression

نویسنده [English]

  • alireza faraji

assistant profesor of payamnoor university

چکیده [English]

»Self« or »Ego« is amongst basis of philosophical an psychological thought. Philosopher and thinker of Humanities sciences Frequently, treated a bout its quality and entity so much. Edmund husserl, The Famous phenomenologian in contemporary world believe that, the »Ego« is center of cog native acts. One of the basic act that imputation to Ego, is vocal an expressional acts, and condition of get on this things. namly, that is »Self« or »Ego« can conceived like basis and core of cognation and conceived like busis and core of cognation and comucational instrument of environmental world. In other words, language and subjective analysis can assist it to knowing the thing of world and completed process of knowledge or not. Project of Husserlian Transcendental phenomenology, try to achive it's proper place by »Epoche «of physical and positivistic thought. For this, he analysed the relation of »Ego« and mind in transcendental Framework based on intentional character of consciousness. For this one of my relational implement is expression and speech. That He looked transcendental. In this reaserch we attempt that by analysis concept of transcendental Ego. For Husserl, investigate logical and expressional relation between subjectivity of Ego and world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Husserl
  • transcendental Ego
  • intentionality
  • logic
  • mind
  • expression
  1. . اسمیت، دیوید و ورردراف (1394). درآمدی بر هوسرل، ترجمه محمدتقی شاکری، تهران، نشر حکمت.

    1. بل، دیوید (1376). اندیشه‌های هوسرل، ترجمه فریدون فاطمی، تهران، نشر مرکز.
    2. ساکالوفسکی، رابرت(1395). درآمدی بر پدیدارشناسی. ترجمه محمدرضا قربانی. تهران. نشرگام نو.
    3. خاتمی، محمود (1378). فلسفه ذهن، تهران. نشر علم.
    4. رشیدیان، عبدالکریم(1384). هوسرل در متن آثارش، تهران. نشر نی.
    5. مایول، ویکتور ویلارد (1398). هوسرل، ترجمه سینا روئیایی، تهران، انتشارات نگاه.
    6. Bernet, Rudolf. (2005). Edmund Husserl. Critical Assessment of Leading Philosopher Vol (IV). Edit by: Rudolf Bernet, Donn Welton, Gina Zahavi. Routledge Publishing.

    8.Cunningham, Suzanne.(1976). language and the phenomenological Reductions of Edmund Husserl, by Martinus Nijhoff the Hague.

    9.Derrida, Jacques.(1973). Speech and phenomena. Translated by: David Allison. Evanston: Northwestern university press.

    10 Feichtinger, Johannes. (2018). The Worlds of Positivism, Edited by: Johannes Feichtinger. Franz L.Fillafer. Jan Surman. Plagrave-Macmillan.

    11 Mohanty. J. N. (1977) Redings on Edmund Husserl's logical investigations, martinus nijhoff, the Hague.

    12.Husserl, Edmund. (2005). Critical Assessments of Kading Philosophers, (Volume IV), Rutledge, Edited by Rudof Bernet and Gine Zavota.

    1. Husserl, Edmund. (1969). Formal and Transcendental logic, translated by: Dorion Cairns, Martinus Nighoff the Hague.
    2. Husserl, Edmund.(2008). Introduction to logic and theory of knowledge. Lectures 1906-07. Trans- Claire Ortiz Hill. Springer.

    13 .Husserl, Edmund.(2001). logical Investigations, (Volum I) Translated by J.N. Findlay. Rutledge pub.

    1. Husserl, Edmund.(1970). logical Investigations (Volum II) Translated by J.N. Findlay. Rutledge pub.
    2. Husserl, Edmund. (2003). philosophy of Arithmetic. Translated by Dallas Willard, springer science and Busineg Media, B.V.
    3. Husserl, Edmund, (1989). Ideas pertaining to A pure phenomenology and to A phenomenological philosophy. Vo12. translated by Richard Rojcewicz. And Andre schuwer. Kluwer Academic publishers. London.
    4. Husserl, Edmund, (1991). On the phenomenology of the consciousness of Internal Time (1893-1917). Translated by: John Barnett Brough. Kluwer Academic Publishers. London.

    19.McLaughlin, Brian.(2007). Contemporary Debates in Philosophy of Mind. Edited By: Brian McLaughlin and Jonathan Cohen. Blackwell Publishing LTD.

    21..Mohanty, J.M. (1976). Edmond Husserl's theory of meaning, martinus Nijhoff, the Hague.

    22.Welton, Donn.(1999) The Essential Husserls, writings in Transcendental phenomenology. Indiana university press.