نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند

چکیده

ابن‌سینا در کتاب‌های منطقی خود به‌صورت مبسوطی به بحث جهات و قیاس‌های موجهه پرداخته است. علاوه بر این، نوآوری وی در افزودن جهات زمانی موردتوجه منطق‌دانان خصوصاً منطق‌دانان غربی قرار گرفته است. بااین‌وجود با مراجعه به آثار وی نوعی ابهام در معنای امکان اخص دیده می‌شود. برخی از منطق‌دانان غربی نیز وجود چنین ابهامی را گزارش داده‌اند گاهی نیز این ابهام سبب بدفهمی در این زمینه شده است؛ بنابراین شناخت دقیق معنای موردنظر ابن‌سینا ازاین‌جهت دارای اهمیت است. با مراجعه به آثار ابن‌سینا مشخص می‌شود که تعریف او از امکان اخص در کتاب شفا (العباره و البرهان) همان تعریف امکان استقبالی است. در کتاب منطق المشرقیین و کتاب اشارات امکان اخص و استقبالی به‌صورت مجزا تعریف شده است اما بااین‌وجود تعاریف ارائه شده کاملاً با هم منطبق نیستند. برای رفع این ابهام دو استراتژی مطرح خواهد شد. در نهایت به نظر می‌رسد تمایز میان امکان استقبالی و امکان خاص تمایزی اعتباری است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An analysis of narrowest possibility from Avicenna's perspective

نویسنده [English]

  • morteza mezginejad

چکیده [English]

Avicenna (Ibn Sīnā's) discusses in detail the modality and modal syllogistic, in his logical books. The earliest formal system of modal logic was developed by Avicenna, who ultimately developed a theory of "temporally modal" syllogistic. However, referring to his works, there is a kind of ambiguity in the meaning of narrowest possibility. Some Western logicians have also reported such ambiguity, sometimes leading to misunderstandings. Therefore, knowing the exact meaning of the narrowest possibility from Avicenna's perspective is important. In the book of Healing (Kitāb al-Shifā, Kitāb al-Burhan), it becomes clear that his definition of the narrowest possibility is the same as the definition of a future possibility. In the book of Oriental logic (Mantiq Al-Mashriqiyin) and the book of Pointers (Al-Isharat wa’l-Tanbihat), the narrowest possibility and future possibility are defined separately, but the definitions provided do not completely coincide. Two strategies will be proposed to resolve this ambiguity. Finally, it seems that there is no real distinction between the narrowest possibility and future possibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • narrowest possibility
  • future possibility
  • (Ibn Sīnā's) Avicenna
  • Al-Isharat wa’l-Tanbihat
  • Mantiq Al-Mashriqiyin
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. 1405. منطق المشرقیین ، والقصیدة المزدوجة فی المنطق . قم: منشورات مکتبه آیه الله العظمی المرعشی النجفی.
. 1134 ق. الشفاء فی الحکمة (نسخه خطی). استانبول: کتابخانه راغب پاشای ترکیه.
. 1363. المبدأ والمعاد. تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی.
. 1393. الاشارات و تنبیهات مع الشرح لنصیر الدین طوسی و شرح الشرح لقطب الدین محمد بن محمد بن ابی جعفر رازی. قم: النشر البلاغه.
. 1398. النجاة فی المنطق والإلهیات. مکتبة المصطفى الالکترونیة.
. 1405ق(الف). الشفاء: المنطق: العباره. تصدیر و مراجعه ابراهیم مدکور؛ تحقیق محمود خضیری. قم: منشورات المکتبه آیت الله العظمی المرعشی النجفی.
. 1405ق(ب). الشفاء: المنطق، جلد: ۲. قم: مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی (ره).
. 1405ق(ج). منطق المشرقیین‏. قم: آیه الله مرعشى نجفى‏.
.1403ق(الف). شرح الإشارات و التنبیهات للطوسی (مع المحاکمات)، جلد: ۱. قم: دفتر نشر الکتاب.
ارسطو. 1980م. منطق ارسطو(مصحح: بدوی، عبدالرحمن). بیروت: دار القلم.
ارسطو، 1999م. النص الکامل لمنطق ارسطو، ج 1، تحقیق: فرید جبر، بیروت، دارالفکر اللبنانی.
اسفراینی نیشابوری، فخر الدین. 1383. شرح کتاب النجاة لابن‌سینا(قسم الاهیات). تهران: انجمن آثار مفاخر فرهنگی.
حسینی، سید احمد و اکبر فایدئی. 1394. «بررسی سیر تطور آثار منطقی ابنسینا از منطق نه بخشی به منطق ده بخشی.» فصلنامة فلسفه و کلام اسلامی،آینة معرفت. 15 (45): 93-148.
خادمی، عین الله . 1379. «تاریخچه بحث ممکن و امکان و جایگاه بحث آن در علوم عقلی.» خردنامه صدرا شماره 21: 49-54.
شهیدی، فاطمه. 1395. «نسبت امر «ممکن» با «زمان»« و «قوه» در فلسفة فارابی.» جاویدان خرد 30: 100 -83.
عظیمی ، مهدی. 1394. تحلیل منطق گزاره ها، شرح منطق اشارات(نهج شوم تا ششم). مجمع عالی حکمت اسلامی.
فارابی، محمد بن محمد. 1408ق. کتاب باریأرمینیاس و معناه القول فى العبارة (المنطقیات للفارابی)، جلد: ۱. قم: کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره)،.
فارابی، محمد بن محمد.  1433ق. المنطقیات للفارابی، ج 1 النصوص المنطقیه، تحقیق محمد تقی دانش پژوه. قم: منشورات المکتبه ایه الله المرعشی النجفی.
فخر رازی، محمد بن عمر. ۱۳۸۴. شرح الإشارات و التنبیهات (فخر رازی) ج1. تدوین توسط علیرضا نجف زاده. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
مزگی نژاد، مرتضی. 1399. «تحلیلی بر امکان استقبالی از منظر ابن‌سینا.»(فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی) 35 (2): 522 50.
ملکشاهی،حسن. 1392. ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات ابن‌سینا. جلد2. تهران: انتشارات سروش.
موحد، ضیاء . 1396. درآمدی به منطق جدید. علمی و فرهنگی .
مهدوی، مهدی. 1333. فهرست نسخه های مصنفات ابن‌سینا. تهران: انتشاارت دانشکاه تهران.
نبوی، لطف الله. 1396. مبانی منطق جدید. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
 
 
Aristotle. 1889. The Organon, Or Logical Treatises, of Aristotle: With Introduction of Porphyry, Volume 1. Translated by Octavius Freire Owen. G. Bell.
Bäck, Allen . 1992. "Avicenna's Conception of the Modalities." Vivarium (JSTOR) 30 (2): 217--255.
Chatti, Saloua. 2014. "Avicenna on possibility and necessity‏." History and Philosophy of Logic 35(4): 332-353.
Hodges, w. 2010. ‘Ibn Sına on modes’, ‘Ibarah ii.4’. http://wilfridhodges.co.uk/arabic07.pdf.
Street, Tony. 2002. "An outline of Avicenna’s syllogistic." Archiv fur Geschichte der Philosophie (WALTER DE GRUYTER \& CO) 84 (2): 129--160.
Street, Tony. 2015. "Logic and Metaphysics in Avicenna’s Modal Syllogistic." In THE UNITY OF SCIENCE IN THE ARABIC, by Shahid Rahman, Tony Street and Hassan Tahiri. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01219634.