نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

Associate Professor of Islamic Philosophy and Theology, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology, University of Tehran.

10.30465/lsj.2024.48173.1461

چکیده

ارسطو از «کلّی» تعریفی به دست می‌دهد که یان لوکاشویچ آن را، به دلیلِ در بر نگرفتنِ کلّی‌های تهی، غیر جامع می‌داند. افزون بر این، تعریفی که ارسطو از جزئی به دست می‌دهد به دو شیوه قابل فهم است: (1) جزئی تنها بر یک چیز حمل پذیر است، (2) جزئی حمل ناپذیر است. این برداشتِ دوگانه، که در سخنان شارحان ارسطو نیز با بسامد زیادی تکرار می شوند، از یک سو، تلقی رابرت کونس و تیموتی اچ. پیکاوَنس ـ که معتقدند جزئی از نظر ارسطو حمل ناپذیر است ـ را زیر سؤال می‌برد؛ و از دیگر سو، خودْ تعارضی ست که باید حلّ شود. در این جستار نمایان خواهد شد که اوّلاً اِشکال لوکاشویچ وارد نیست و تعریف ارسطو شامل کلّی‌های تهی هم می‌شود؛ و ثانیاً تعارضی که ظاهراً از تعریف جزئی برمی‌آید با تفکیک دو گونه حمل، یعنی «به شیوۀ یکنام» و «نه به شیوۀ یکنام»، قابل حلّ است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Aristotle and the universal-particular duality

نویسنده [English]

  • Mahdi Azimi

دانشیار فلسفه و کلام اسلامی، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران

چکیده [English]

Aristotle gives a definition of "universal" that Łukasiewicz considers non-comprehensive because it does not include null universals. In addition, Aristotle's definition of a particular can be understood in two ways: (1) a particular can only be predicated on one thing, (2) a particular cannot be predicated. This double conception, which is repeated with great frequency in the words of Aristotle's commentators, on the one hand, calls into question the opinion of Koons and Pickavance - who believe that a particular in Aristotle's view is unpredicable; And on the other hand, it is a conflict that must be resolved. In this essay, it will be shown that, firstly, Łukasiewicz's objection is not relevent and Aristotle's definition also includes null universals; And secondly, the conflict that seems to arise from the definition of particular can be resolved by distinguishing two types of predication, "in the manner of one name" and "not in the manner of one name".

کلیدواژه‌ها [English]

  • universal
  • particular
  • empty universal
  • predicable
ارسطو (1378). اُرگانون، ترجمۀ میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، تهران: نگاه.
کشفی، عبدالرسول (1399). چیستی و امکان معرفت، تهران: سمت.
Aristotle (2009). Metaphysics, Translated by W. D. Ross, NuVision Publications.
Aristotle (1962). On Interpretation, Greek text with an English translation by Harold P. Cooke, in T. E. Page and others ed., The Loeb Classical Library, London: William Heinemann LTD.
Barnes, Jonathan (2003). Porphyry: Introduction, translated, with a commentary by Jonathan Barnes, Clarendon Press, Oxford.
Herodotus (1921). Herodotus, Greek text with an English translation by A. D. Goldey, in four volumes, vol.III, Books V-VII, The Loeb Classical Library, London: Willam Heinemann.
Koons Robert C. and Timothy H. Pickavance (2017). The Atlas of Reality: A Comprehensive Guide to Metaphysics, Wiley Blackwell.
Lejewski, C. (1967). “Łukasiewicz, Jan.” in Encyclopedia of Philosophy, 2nd edition, ed. D.N. Borchert, New York, vol.5, pp. 605-609.
Łukasiewicz, J. (1957). Aristotle’s Syllogistic from the Standpoint of the Modern Formal Logic, Oxford: Clarendon Press.
McConnell-Ginet, S. (1999). “Łukasiewicz, Jan.” in The Cambridge Dictionary of Philosophy, ed. Audi R. 2nd edition, Cambridge University Press, pp. 251-252.
Quine, Willard Van Orman (1964). Word and Object, The MIT Press.
Wittgenstein, Ludwig (1913). “Review: P. Coffey, The Science of Logic.” The Cambridge Review, vol. 34, no. 853, 6 Mar. 1913, p. 351.
Woleński, J. (1998). “Łukasiewicz, Jan.” in Routlege Encyclopedia of Philosophy, Version 1.0, London and New York: Routledge.