نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری منطق فلسفی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

10.30465/lsj.2023.44701.1427

چکیده

تبیین معنای ادات منطقی در این نوشته، ذیل مباحث معرفت شناسی و سمنتیکی است و رویکردی فلسفی-منطقی دارد. همچنین حوزۀ فلسفۀ زبان و ارتباط بین دستور زبان و منطق، از دیگر قلمروهایی است که به آن پرداخته شده است. پس از شکل گیری منطق کلاسیک، منطق های جدیدی با هدف تعمیم یا اصلاح منطق کلاسیک، پا به عرصۀ حضور گذاشتند. معتبر نبودن برخی از قضایای منطق کلاسیک در این نظام های جدید، که منطق نامتعارف نامیده شدند، چالش ها و پرسش های جدی در زمینۀ ماهیت منطق به وجود آورد. کواین از جمله کسانی است که با مطرح کردن نظریه تنوع معنا، موضعی کاملاً متفاوت نسبت به منطق های نامتعارف اتخاذ نمود. او از منظری معرفت شناسانه و با اتکا بر زبان طبیعی به داوری ما بین منطق ها پرداخت. بنا بر نظریۀ کواین، تغییر در منطق، تغییر در موضوع و در واقع تغییر معنای ادات منطقی در منطق های مختلف است. نظریۀ تنوع معنایی کواین غالباً مورد پذیرش است اما منتقدانی نیز دارد. در این مقاله، نظریۀ تنوع معنایی کواین و مسیری که کواین در فلسفه زبان و معناشناسی خود طی می کند تا به این نتیجه برسد، شرح داده شده و تلقی های مختلفی که از این نظریۀ وجود دارد، مطرح گردیده است. در گام بعدی، انتقادهای وارد بر کواین، شرح و ارزیابی شده است. در انتها نتیجه گیری می شود که همواره تغییر منطق های مختلف، به معنای تغییر موضوع نیست و پذیرش تغییر موضوع، نمی تواند لزوماً تغییر معنای ادات منطقی را به همراه داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Logical Connectives in Deviant Logics Based on Quine's Meaning-Variance Thesis

نویسنده [English]

  • Kourosh Arish

Phd student of Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran .

چکیده [English]

The explanation of the meaning of logical connectives in this paper is under epistemological and semantic topics and has a philosophical-logical approach. Also, the field of philosophy of language and the relationship between grammar and logic is one of the other areas that have been addressed. After establishing of classical logic, new logical systems appeared in the field with the aim of generalizing or modifying classical logic. The invalidity of some theorems of classical logic in these new reformed systems, which were called non-classical logic, created serious challenges and questions about the nature of logic. Quine is among those who, by proposing the theory of meaning-variance thesis, took a completely different position towards deviant logics. He judged between logics from an epistemological point of view and relying on natural language. His thesis was quite clear. "A change in logic is a change in the subject and actually a change in the meaning of logical connectives". Quine's thesis is generally accepted, but it also has critics. In the next step, the criticisms against Quine are described and evaluated. Meanwhile, the focus is on Putnam's criticism and his interpretation of the meaning of logical connectives. Also, Morten's criticisms from the perspective of the philosophy of language to Quine's thesis of meaning-variance have been described and evaluated. At the end, it is concluded that changing different logics does not always mean changing the subject and accepting the change of subject can not necessarily change the meaning of logical connectives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meaning-variance thesis
  • Deviant logic
  • Logical connectives
  • Quine
  • Putnam
  • Morton
نباتی، فرشته. (1392). "مفاهیم موجهه از نظر دئودوروس، فیلون، و خروسیپوس". منطق پژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. شمارۀ اول، بهار و تابستان 92. صص 127-109.
هاک، سوزان. (1393). فلسفه منطق. مترجم: حجتی، محمدعلی. قم: کتاب طه، 1393.
 
Barnes, Jonathan. (2002). "Proof Destroyed". Schofield and Others. Doubt and Dogmatism. New York: Oxford University Press. P 161-181.
Beall, Jc and Restall, Greg. (2000). "Logical pluralism". Australasian Journal of Philosophy, 78: 475–493.
Borchert, Donald M. (2005). Editor in Chief. Encyclopedia of Philosophy. Second Edition. United State of America: Macmillan Library Reference.
Cohnitz, Daniel., and Estrada-Gonzales, Luis. (2019). An Introduction to the Philosophy of Logics. Cambridge: TJ International Ltd. Padstow Cornwall.
MacFarlane, John. (2022, 10 May). "Logical Constants", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/win2017/entries/logical-constants/>.
Mates, B. (1961). Stoic Logic. Berkeley: University of California Press.
Morton, A. (1973). "Denying the doctrine and changing the subject". Journal of Philosophy, 70: 503–510.
Priest, G. (2001). Logic: "One or Many?" In J. Woods, & B. Brown, Logical consequences: Rival Approaches (pp. 23-38). Oxford: Hermes Scientific Publishers.
Putnam H. (1957). "Three- Valued Logic", Philosophical studies, No 3, pp 73-80.
Putnam, H. (1962). "The analytic and the synthetic". In H. Feigel & G. Maxwell (Eds.), Scientific explanation, space, and time, Minnesota studies in the philosophy of science (Vol. 3, pp. 358–397). Minneapolis: University of Minnesota Press.
Putnam, H. (1967). "Mathematics without foundations". Journal of Philosophy, 64, 5–22; Benacerraf and Putnam. (1983), 295–311.
Putnam, H. (1968). "Is logic empirical?". In R. S. Cohen, & M. W. Wartofsky (Eds.), Boston studies in the philosophy of science (Vol. 5, pp. 216–241). Dordrecht: D. Reidel. (Reprinted as “The Logic of Quantum Mechanics” in Philosophical Papers 1, pp. 174–197, by H. Putnam, 1975, Cambridge: Cambridge University Press).
Quine, W. V. (1951). “Two Dogmas of Empiricism”, in From A Logical Point of View. USA: Harvard UPS, 1996, rpt.
Quine, W. V. (1960). Word and Object. USA: MIT Press, 1996, rpt.
Quine, W. V. (1970). Philosophy of Logic. Upper Saddle River, NJ: Prentice–Hall.
Quine, W. V. (1980). "Grammar, Truth and Logic" in S. Kanger and S. Oman(ends.). Philosophy and Grammar. Dordrecht: D. Reidel, 17-28.
Sextus, Empiricus, (2005) Against the Logician, trans. Richard Bett, Cambridge: Cambridge University Press.