نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

حوزه علمیه امیرالمؤمنین علیه السلام لویزان تهران

10.30465/lsj.2024.47521.1456

چکیده

منطق‌دانان مسلمان «لزوم» را در دلالت التزامی به سه مفهوم مختلف مطلق لزوم ذهنی، لزوم بیّن بالمعنی الاعم و الاخص تفسیر کرده اند. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی نشان داده است که بر مبنای اشتراط هر یک از این مراتب در دلالت التزامی، این دلالت مجموعا بر شش دسته از معانی صدق نمی‌کند: ۱-معانی خارجی غیر لازم نسبت به معنای لفظ ۲-معانی غیر قابل حمل بر معنای لفظ ۳-معانی جزئی ۴-عرضیات مفارق ۵-عرضیات لازم غیر بیّن بالمعنی الاعم ۶-عرضیات لازم غیر بیّن بالمعنی الاخص که بیّن بالمعنی الاعم نمی‌باشند. وجود چنین محدودیتی در دامنه صدق دلالت التزامی سبب عدم جامعیت دلالت لفظی می‌شود؛ زیرا موارد مذکور، در دامنه دلالت مطابقی و تضمنی نیز نمی‌گنجند. تلاش‌های برخی منطقیون در حصر اقسام دلالت لفظی نیز خالی از ایراد به نظر نمی‌رسد و مشکل عدم جامعیت این تقسیم را برطرف نمی‌نماید: لذا پژوهش فعلی به معرفی تقسیم ثنائی جدیدی پرداخته که قسیم دلالت مطابقی و تضمنی در آن را، «دلالت خارجی» نامیده و دلالت التزامی را نیز ذیل آن قرار داده است تا تقسیم جدید در عین نوآوری و رفع اشکالات، قابل تطبیق با تقسیمات پیشین باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relation Between the Universality of Expression Signification's Division and the Necessity Term in the Necessity Expression Signification

نویسنده [English]

  • Sadegh Zarinmehr

Amiralmomenin Howzeh, Tehran

چکیده [English]

The Muslim logicians have described the necessity term in the necessity signification as three different levels: The absolute necessity, The evident necessity as its general term, and the evident necessity as its specific term. Using the descriptive analytical method, this journal has proved that by conditioning these levels, this signification wouldn't include six groups of concepts: 1- external non-necessary concepts 2- non-predicated concepts 3- particular concepts 4-separable accidents 5- non-evident(as its general term) necessary accidents 6- non-evident(as its specific term) necessary accidents that are not evident accidents(as its general term). These concepts can't be included in expression signification as well because they wouldn't be placed in the signification of complete or partial accord. The logicians' models for a bipartite division of expression signification aren't flawless and don't point out a solution for the universality of the division. Therefore, this journal has introduced a new division for expression signification in which the third group(after two groups of complete and partial accord significations) is called "external signification" and it includes the signification of necessity as its subsequent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • evident necessary accidents
  • bipartite division of expression signification
  • external signification
  • Aristotelian logic
  • traditional logic
  • Islamic logic