دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 7
بازتأملی انتقادی در بهرهگیری از سور مرتبة دوم در تحلیل شرطی لزومی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 1-23
چکیده
نوشتار حاضر تلاشی برای تحلیل سور شرطی لزومی سینوی برپایۀ منطق مرتبۀ دوم است. محققان معاصر صورتبندیهای متفاوتی از شرطی سینوی به زبان منطق جدید عرضه کردهاند. از تفاوتهای اصلی این صورتبندیها چگونگی تحلیل سور شرطی بوده است. دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی دربارۀ سور شرطی مبنای آخرین تحلیلهای محققان قرار گرفته است ... بیشترنظریۀ فراارزشگذارها، ابهام و پارادوکس خرمن
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 25-48
چکیده
در این مقاله نظریۀ فراارزشگذارها دربارۀ ابهام توصیف و نقد خواهد شد. این نقد در دو موضع بررسی میشود: نخست اینکه، این نظریه نمیتواند همۀ شهودهای دربارۀ ابهام را توجیه کند و برای انتخاب شهودهایی که حفظ میکند توجیهی ندارد. دوم اینکه، حل روانشناختی پارادوکس خرمن بنابر این نظریه یا کافی نیست یا به نفع نظریه نیست و ... بیشترتحلیل پارادوکس دروغگو در چهارچوب نظریۀ ساختاری گزارهها
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 49-61
چکیده
پارادوکس دروغگو جملهای است که دربارۀ خود میگوید که کاذب است. در این مقاله نخست دو راه حل سنتی و معروف این پارادوکس نقد و رد میشود و سپس به کمک دو پیشفرض مهم راه حل جدیدی برای پارادوکس عرضه میکنیم. نخست اینکه گزارهها حامل اصلی صدقاند و نه جملهها؛ هرچند گاه با مسامحه و آسانگیری، صدق را به جملهها نیز ... بیشترجهانهای ناممکن و متون التفاتی از نگاه پریست
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 63-84
چکیده
هینتیکا در تحلیل دلالتشناسی منطق معرفت بهقصد پاسخگویی به مسئلۀ همهچیزدانیِ منطقی از جهانهای ناممکن استفاده کرد. پریست نیز همچون هینتیکا در تحلیل متون التفاتی به جهانهای ناممکن متوسل میشود. پس از مطالعة رویکردهای متعدد به جهانهای ناممکن و کاربردهای گوناگون جهانهای ناممکن در منطق موجهات، پاسخ ... بیشترتعریفهای ارسطوییِ فرفوریوس از جنس و نوع: مقایسۀ برداشت ابن سینا و بارنز
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 85-102
چکیده
فرفوریوس در ایساگوگه تعریفهایی دوری از جنس و نوع بهدست میدهد و در توجیه کار خود، به پیروی از ارسطو، بر متضایفبودن این دو مفهوم و ضرورت دوریبودن تعریف متضایفان تکیه میکند. ابن سینا، اما، سخن ارسطو را بهگونۀ دیگری تفسیر میکند و در چندین جا از نوشتههایش تعریفهای فرفوریوس را بهسختی وامیزند. ... بیشترتحلیل عمومهای سهگانة اصول فقه در منطق جدید
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 103-126
چکیده
عموم مجموعی و عموم استغراقی و عموم بدلی سه نوع از انواع عموماند که اصولیان در مبحث عام و خاص و مبحث مطلق و مقید به آن میپردازند و برای آن، چه در فقه و چه در اصول، کاربردهای فراوانی یافتهاند و مثالهای گوناگونی ذکر کردهاند. در این مقاله، برخی از این کاربردها و مثالها را به زبان منطق جدید صورتبندی کردهایم ... بیشترآشیل به لاکپشت چه گفت؟
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 127-148