فلسفه منطق
رواداری در نظریه ی ST

داود حسینی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 1-13

چکیده
  چکیده: کوبرروز و دیگران (2012) نظریه ای در باب ابهام پرورانده اند که طی آن مدلی برای رواداری ارائه کنند. قصد بر این است که در این مدل رواداری معتبر باشد؛ چنین نباشد که یک محمول مبهم بر هر چیزی حمل شود؛ و نیز استدلال های پارادوکس خرمن معتبر نباشند. در این مقاله استدلال خواهد شد که اولا، تحدید ایشان از اصل رواداری از آنچه در ادبیات مربوط به ...  بیشتر

منطق فلسفی
منطق فازی در قرآن: خلط مستنبط و منصوص

محمود زراعت پیشه

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 15-38

چکیده
  علی وحیدیان کامیاد در مقاله ای با عنوان «روش شناسی کاربرد منطق فازی در بینش اسلامی» مدعی است که منطق فازی بخشی از منطق والای قرآن است. این ادعا از سوی برخی از محققان نیز مورد تأیید قرار گرفته است. این در حالی است که به نظر می رسد شواهد ارائه شده در باب این ادعا، شواهدی ناقص اند و لازم می نماید تا اصل ادعا مجدداً مورد کنکاش قرار گیرد. ...  بیشتر

فلسفه زبان (با گرایش منطق)
دلالت ثابت کلمات کلی و مشکل بی مایگی

رضا سلطانی؛ سید محمد علی حجتی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 39-62

چکیده
  کریپکی در کتاب مشهور «نامگذاری و ضرورت» مفهوم دلالت ثابت(rigid designation) را برای کلمات مفرد(singular terms) و به منظور رد نظریه های وصفی معرفی کرد؛ به این مضمون که یک کلمه دلالتگر، ثابت است اگر‌و‌تنها‍‌اگر در همه جهانهای ممکن بر یک چیز دلالت کند. او در سخنرانی سوم این مفهوم را به کلماتی که برای انواع‌طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند تعمیم ...  بیشتر

مطالعات تطبیقی در منطق
از دلیل افتراض تا معرّفی و حذف سور وجودی

مهدی عظیمی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 63-86

چکیده
  هدف این مقاله تحریر و تحلیل بخشی از تاریخ دلیل افتراض (به‌طور خاصّ) و تاریخ منطق دوره‌ی اسلامی (به‌طور عامّ) است. ارسطو دلیل افتراض را در چندین موضع از دستگاه قیاسی‌اش، از جمله در اثبات عکس سالب کلّی، به‌کار می‌گیرد. مسئله‌ی مقاله‌ی کنونی همین کاربرد اخیر است. از زمان تئوفراستوس چالش‌های فراوانی فراروی این دلیل افتراض نهاده شده ...  بیشتر

منطق فلسفی
بازتعریف مادی و مجرد با استفاده از منطق فازی

محمد فروغی؛ هادی وکیلی؛ اعظم قاسمی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 87-108

چکیده
  بیشتر تعاریف ارائه شده برای مادی و مجرد به گونه­ای هستند که ابتدا امر مادی تعریف می­گردد سپس امر مجرد به گونه سلبی (سلب ماده، خواص ماده یا وابستگی به ماده) تعریف می شود: مجرد آن چیزی است که مادی نیست. ایراد وارد به اینگونه تعاریف سلبی این است که دیگر نمی­توان بین شی اول و سلب آن شی، حدواسط و شی سومی تعریف کرد. لذا بر اساس این گونه تعاریف ...  بیشتر

فلسفه منطق
محمول وجود در منطق فرگه‌ای

مهدی محمدی؛ علی‌اکبر احمدی افرمجانی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 109-125

چکیده
  یکی از مقدماتی‌ترین مطالبی که در هر کتاب آموزشیِ منطقِ فرگه‌ای در بحث منطق محمولات به چشم می‌خورد، این است که «وجود داشتن» نمی‌تواند در هیچ گزاره‌ای محمول واقع شود؛ بلکه جایگاه «وجودْ» سور گزاره‌ی جزئی است. هدف من در این مقاله این است که نشان دهم بنیان‌گذاران منطق فرگه‌ای چه دیدی به ساختار گزاره داشتند و چرا وجود در ...  بیشتر