دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)

 

آمار و ارقام نشریه

تعداد دوره‌ها   15

تعداد شماره‌ها   29

تعداد مقالات   233

تعداد نویسندگان   216

تعداد مشاهده مقاله   269,533

تعداد دریافت فایل اصل مقاله   198,258

نسبت مشاهده بر مقاله   1156.79

نسبت دریافت فایل بر مقاله   850.89

تعداد مقالات ارسال شده   472

تعداد مقالات رد شده   239

تعداد مقالات پذیرفته شده   135

درصد پذیرش   29

تعداد پایگاه های نمایه شده   5

تعداد داوران   102


 

 

به‌نام خدا

  شماره مجوز علمی-پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت علوم:  3/122273   مورخ:91/5/18

درباره نشریه: به استحضار می‌رساند پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصلنامه علمی - پژوهشی منطق‌پژوهی را منتشر می‌کند. از استادان، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت می‌شود مقاله‌های تألیفی خود را در موضوعات پیشنهادی یا سایر موارد مرتبط، برای انتشار در این نشریه ارسال کنند. ایمیل نشریه:mantegh1394@gmail.com

برخی از موضوعات پیشنهادی این نشریه:

  • منطق ارسطویی (منطق سینوی)
  • منطق ریاضی (استاندارد، غیر استاندارد)
  • فلسفه منطق
  • فلسفه تطبیقی
  • فلسفه تحلیلی (با گرایش منطقی)
  • فلسفه زبان (با گرایش منطقی)
  • منطق کاربردی
  • تفکر نقدی

مشخصات نشریه

  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • سال شروع انتشار: 1389
  • حوزۀ تخصصی: منطق
  • اعتبار مجله: علمی‌پژوهشی
  • رویکرد نشریه در انتشار مقالات (مشاهده صفحه)
  • زبان مجله: دو زبانه؛ فارسی یا انگلیسی
  • نوبت انتشار: دو فصلنامه
  • نوع انتشار: چاپی و الکترونیکی
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله:
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، دوسویه‌ ناشناس الکترونیک
  • زمان داوری: سه تا شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 50 درصد
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • نمایه‌شده: بلی

 

 


محقق گرامی لطفا پیش از ارسال مقاله موارد زیر را ملاحظه و فایلهای پیوست را مطالعه نمایید.


  • راهنمای ثبت مقاله در سامانه (دریافت فایل)
  • قوانین اخلاقی و اجرایی نشریه (مشاهده صفحه)
  • رویکرد نشریه در انتشار مقالات (مشاهده صفحه)
  • دریافت و تکمیل فرم تعارض منافع (مشاهده صفحه)
  • دریافت و تکمیل فرم تعهدنامه  (دریافت فایل)
  • هزینه رسیدگی به مقاله (مشاهده صفحه)
  • فلودیاگرام داوری (مشاهده صفحه)
  • نحوه دسترسی به سامانه مشابه یاب (مشاهده صفحه)
  • خواهشمندیم جهت پی‌گیری وضعیت مقاله خود، صرفا از طریق ایمیل نشریه به شرح زیر اقدام  فرمایید.  نشانی الکترونیک
  • لطفا با ایمیلی غیر از yahoo ثبت‌نام نمایید.
  • کاربران محترم توجه داشته باشند که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست. کاربران باید تمام مراحل را طی نمایید و در پایان صفحه تایید ارسال مقاله باید مشاهده شود
  • در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتما از منوی نوع مقاله ، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود
  • برای پرداخت هزینه های ارزیابی لطفا با مرورگر فایرفاکس وارد سامانه شوید و با کارتی غیر از کارت بانک ملت اقدام به پرداخت نمائید.
  • پاسخگویی به سوالات ضروری نویسندگان، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی14 تلفن: 88609257، 09999512007

 

 

 

فلسفه منطق
ملاک بداهت بدیهیات تصدیقی؛ راهکاری ترکیبی مبتنی بر ساختار و شهودات درونی

محمد تاجیک جوبه

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.45554.1440

چکیده
  نظام معرفتی مبتنی بر مبناگروی قضایای بدیهی را به عنوان بنیان‌های معرفتی خود برمی‌گزیند. اما خود این بدیهیات به دلیل وضوح و آشکارگی‌اشان مورد کاوشی عمیق و مستقل قرار نگرفته‌اند. سوال اصلی در ارتباط با بدیهیات، ملاک و چرایی بداهت آنهاست. در این مقاله بعد از بیان تعاریف و شروط لازم در بدیهیات به بررسی ملاکات ارائه شده در مطاوی کلمات ...  بیشتر

منطق قدیم
تحلیل ماهیت و طبقه‌بندی آموزه انواع در خطابه

احمد محمدی پیرو

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.46329.1446

چکیده
  این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که حقیقت انواع در خطابه چیست؟ برای پاسخ به این پرسش باید به دو پرسش دیگر نیز پاسخ داده شود. 1. تعریف انواع، چگونه شامل همه مصادیقش می‌گردد؟ 2. عملکرد انواع در دست‌یابی به قیاس‌های خطابی چگونه است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها، با روش توصیفی تحلیلی، ابتدا تعریف‌هایی را که منطق‌دانان ارائه داده‌اند ...  بیشتر

منطق قدیم
تحلیلِ انتقادیِ دیدگاهِ استاد مطهّری در بابِ کارکردِ منطقِ ارسطویی

کرامت ورزدار

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.48217.1462

چکیده
  مسئلۀ اساسیِ این پژوهش، گزارش و بررسیِ دیدگاه استاد مطهّری در بابِ کارکردِ منطقِ ارسطویی در کشفِ خطاهای اندیشه و هدف از آن نقدِ دیدگاهِ تحویلی‌نگرانۀ وی است. مطهّری در آثارِ خویش، کارکردِ منطقِ قدیم را صرفاً به اصلاحِ صوریِ استدلال‌های بشری محدود می‌کند. وی نه تنها اصلاحِ خطاهای مادّی را وظیفۀ منطق نمی‌داند؛ بلکه معتقد است اساساً ...  بیشتر

منطق قدیم
تعریف ابن‌سینا از قضیه در اشارات

اسدالله فلاحی

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.48970.1470

چکیده
  ارسطو قضیه را به سخنی تعریف کرده است که یا صادق است یا کاذب. اما ابن‌سینا، که در همة کتاب‌هایش به جز اشارات و تنبیهات، تعریف ارسطویی را ذکر می‌کند، در کتاب اخیر از این نظر عدول کرده، قضیه را به صدق و کذب «گوینده‌اش» تعریف کرده است: «الترکیب الخبری وهو الذی یقال لقائله إنه صادق فیما قال أو کاذب». این یعنی صدق و کذب وصف گویندة ...  بیشتر

مطالعات تطبیقی در منطق
توسعه نسب اربعه ارسطویی، مبتنی بر مجموعه مرجع و معیار خوش‌ساختی

بهزاد پروازمنش

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.48992.1471

چکیده
  مبحث مفاهیم و تصورات در منطق کلاسیک کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این در حالی است که این بخش از دانش منطق به دلیل آنکه زیرساخت مباحث گزاره‌ها است بسیار مهم است. نسب اربعه یکی از این مباحث است که زیرساخت مباحث برهان و انتاج قیاسات اقترانی حملی را فراهم می‌آورد. این نوع از قیاس محور و نیز از اهداف اصلی منطق کلاسیک ارسطویی است. در این ...  بیشتر

منطق ریاضی غیراستاندارد
دستگاه استنتاج طبیعی برای برخی منطق های زیرشهودی

فاطمه شیرمحمدزاده ملکی

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.49120.1472

چکیده
  منطق زیر شهودی F که نسبت به معناشناسی کریپکی (بدون نیاز به وجود شرط خاصی روی رابطه‌ی دسترس‌پذیری مدل‌های کریپکی) درست و تمام است، اولین بار توسط جیووانا کرسی مطالعه شد. دستگاه اثباتی ارائه شده برای این منطق، دستگاه اثباتی هیلبرتی است. دستگاه WF، به عنوان یک منطق زیرشهودی دیگری که ضعیف‌تر از دستگاه F است، نخستین بار توسط دیک د یانگ و ...  بیشتر

منطق قدیم
قیاس تخیلی؛ بررسی و مقایسه دیدگاههای ابن سینا و فارابی

سید محمود یوسف ثانی

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.50022.1485

چکیده
  شعر یکی از صناعات خمس در منطق است. صناعات خمس همگی در قالب قیاس و از مادۀ متناسب با هر صناعت صورت پذیر می‌شوند. مادۀ شعر مخیلات است که قیاس شعری از آن ترکیب می‌شود. منطق‌دانان در ارائۀ صورت قیاس شعری آراء متفاوتی دارند. فارابی و ابن‌سینا به عنوان دو منطق‌دان بزرگ، هر یک در این خصوص به راهی رفته‌اند. فارابی قالب قیاس شعری را یکی از ضروب ...  بیشتر

منطق قدیم
ارتباط جامعیت تقسیم دلالت لفظی با شرط لزوم در دلالت التزامی

صادق زرین مهر

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.47521.1456

چکیده
  منطق‌دانان مسلمان «لزوم» را در دلالت التزامی به سه مفهوم مختلف مطلق لزوم ذهنی، لزوم بیّن بالمعنی الاعم و الاخص تفسیر کرده اند. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی نشان داده است که بر مبنای اشتراط هر یک از این مراتب در دلالت التزامی، این دلالت مجموعا بر شش دسته از معانی صدق نمی‌کند: ۱-معانی خارجی غیر لازم نسبت به معنای لفظ ۲-معانی ...  بیشتر

منطق قدیم
بررسی سیر تطورات دسته‌بندی مبادی حجت از منظر منطق‌دانان اسلامی

حسین احمدی

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.48560.1467

چکیده
  مبادی حجت به قضایایی اطلاق می‌شود که نیازی به استدلال ندارند و اساس صناعات پنج‌گانه ـ برهان، جدل، خطابه، مغالطه، شعر ـ محسوب می‌شوند؛ برای تبیین این مبادی با معیارهای سه گانه‌ای، دسته‎بندی‌های متمایزی از اندیشمندان اسلامی ارائه شده است که این تحقیق افزون بر ارائه سیر تطور این دسته‌بندی‌ها، اشکالاتی را که بر معیارهای یادشده ...  بیشتر

فلسفه منطق
براوئر و گزاره‌های مطلقاً اثبات‌‌ناپذیر

مرتضی منیری

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.49343.1474

چکیده
  در این مقاله به گزاره‌های مطلقاً اثبات‌ناپذیر از دیدگاه شهودگرایی براوئری می‌پردازیم. بنا به تعریف براوئر، یک گزاره مطلقاً اثبات‌ناپذیر است هرگاه ذهن آفریننده به‌عنوان ریاضیدانی ایده‌آل اثباتی داشته باشد مبنی بر اینکه هم خود آن گزاره و هم نقیض آن از منظر ساختی اثبات‌ناپذیر است. براوئر نشان داده است که وجود چنین گزاره‌هایی ممکن ...  بیشتر

تحلیل انتقادی احکام اجزای قضایای شرطیه
دوره 13، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 141-160

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.44706.1428

چکیده
  در قضایای شرطیه گفته می‌شود این قضایا از ترکیب دوم مفردات تشکیل می‌شوند. بدین ترتیب هر قضیه شرطیه دست کم مرکب از دو قضیه حملیه است که اجزای آنها محسوب می‌شوند. این اجزاء براساس نظر منطق-نگاران پس از ورود حروف شرط بر سرآنها، خاصیت قضیه بودن و خبریت را از دست داده و به همین جهت متصف به صد141ق و کذب نیز نمی‌شوند؛ زیرا این دو وصف از عوارض ...  بیشتر

تحلیل کاربردهای دلالتی و وصفی براساس افعال غیرمستقیم گفتاری
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، ، صفحه 65-84

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.44839.1430

چکیده
  یکی از پرسش‌های مهم در باب توصیفات معین، تفاوت میان کاربردهای دلالتی و وصفی از این توصیفات است. دانلان به نظریه‌های راسل و استراوسون درباره توصیفات معین به این دلیل که هر دوی آن‌ها موفق نمی‌شوند کاربرد دلالتی را توضیح دهند، ایراد می‌گیرد اما هیچ‌جا به ما مجموعه‌ای از شرایط لازم و کافی را برای تشخیص هیچ کاربردی نمی‌دهد. کریپکی ...  بیشتر

راسل و موجهات
دوره 14، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 205-230

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.45258.1436

چکیده
  امروزه منطق موجهات یکی از حوزه‌های مهم منطق است ولی در ابتدای ظهور منطق جدید، به این شاخه منطقی توجه چندانی وجود نداشت و حتی پایه‌گذاران منطق جدید ازجمله راسل موضعی ضد موجهاتی داشتند. یکی از عواملی که راسل را به اتخاذ چنین موضعی سوق داد این اعتقاد بود که منطق، تابع‌ارزشی و مصداقی است و این چیزی است که ورود موجهات آن را از میان برمی‌دارد.البته ...  بیشتر

اندراج: راز قیاس حملی ارسطویی
دوره 13، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 87-118

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.43763.1419

چکیده
  در این پژوهش در ابتدا به بازسازی قیاس حملی ارسطویی توسط مفهوم اندراج می پردازیم. سپس درستی معادله «قیاس ارسطویی= خواص اندراج + برهان خلف + پیش فرض وجودی» را اثبات خواهیم کرد. از آنجایی که پیش فرض وجودی صرفا یک پیش فرض مورد قبول در میان منطق دانان قدیم است و برهان خلف اصل منطقی کلی است. اثبات معادله ذکر شده توسط بازسازی قیاس ارسطویی ...  بیشتر

منطق پذیری گزاره های اخلاقی در مکتب توصیه‌گرایی آر. اِم. هِر
دوره 13، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 119-140

https://doi.org/10.30465/lsj.2023.43855.1420

چکیده
  آر. اِم. هِر، بنیان گذار مکتب توصیه‌گرایی اخلاقی در قرن بیستم است. شالودۀ آراء این مکتب، پیوند وثیقی با فعلِ فاعل های اخلاقی دارد. از این حیث گزاره‌های اخلاقی در قالب جملات امری بیان می‌شوند. از نظر هِر همانطور که جملات خبری، صورتی مدلل و منطقی دارند، بر همین سیاق، جملات امری نیز با تمسک بر بخش حکایی (توصیف گر)، منطق پذیر می‌شوند. بدین ...  بیشتر

سمیم نور

مولفان محترم باید حتما در هنگام ارسال مقاله تاییدیه این سامانه را پیوست نمایند.

ابر واژگان