دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)

 

آمار و ارقام نشریه

تعداد دوره‌ها   16

تعداد شماره‌ها   31

تعداد مقالات   247

تعداد نویسندگان   222

تعداد مشاهده مقاله   287,257

تعداد دریافت فایل اصل مقاله   209,069

نسبت مشاهده بر مقاله   1162.98

نسبت دریافت فایل بر مقاله   846.43

تعداد مقالات ارسال شده   489

تعداد مقالات رد شده   247

تعداد مقالات پذیرفته شده   149

درصد پذیرش   30

تعداد پایگاه های نمایه شده   5

تعداد داوران   103


 

 

به‌نام خدا

  شماره مجوز علمی-پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت علوم:  3/122273   مورخ:91/5/18

درباره نشریه: به استحضار می‌رساند پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصلنامه علمی - پژوهشی منطق‌پژوهی را منتشر می‌کند. از استادان، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت می‌شود مقاله‌های تألیفی خود را در موضوعات پیشنهادی یا سایر موارد مرتبط، برای انتشار در این نشریه ارسال کنند. ایمیل نشریه:mantegh1394@gmail.com

برخی از موضوعات پیشنهادی این نشریه:

  • منطق ارسطویی (منطق سینوی)
  • منطق ریاضی (استاندارد، غیر استاندارد)
  • فلسفه منطق
  • فلسفه تطبیقی
  • فلسفه تحلیلی (با گرایش منطقی)
  • فلسفه زبان (با گرایش منطقی)
  • منطق کاربردی
  • تفکر نقدی

مشخصات نشریه

  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • سال شروع انتشار: 1389
  • حوزۀ تخصصی: منطق
  • اعتبار مجله: علمی‌پژوهشی
  • رویکرد نشریه در انتشار مقالات (مشاهده صفحه)
  • زبان مجله: دو زبانه؛ فارسی یا انگلیسی
  • نوبت انتشار: دو فصلنامه
  • نوع انتشار: چاپی و الکترونیکی
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله:
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، دوسویه‌ ناشناس الکترونیک
  • زمان داوری: سه تا شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 50 درصد
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • نمایه‌شده: بلی

 

 


محقق گرامی لطفا پیش از ارسال مقاله موارد زیر را ملاحظه و فایلهای پیوست را مطالعه نمایید.


  • راهنمای ثبت مقاله در سامانه (دریافت فایل)
  • قوانین اخلاقی و اجرایی نشریه (مشاهده صفحه)
  • رویکرد نشریه در انتشار مقالات (مشاهده صفحه)
  • دریافت و تکمیل فرم تعارض منافع (مشاهده صفحه)
  • دریافت و تکمیل فرم تعهدنامه  (دریافت فایل)
  • هزینه رسیدگی به مقاله (مشاهده صفحه)
  • فلودیاگرام داوری (مشاهده صفحه)
  • نحوه دسترسی به سامانه مشابه یاب (مشاهده صفحه)
  • خواهشمندیم جهت پی‌گیری وضعیت مقاله خود، صرفا از طریق ایمیل نشریه به شرح زیر اقدام  فرمایید.  نشانی الکترونیک
  • لطفا با ایمیلی غیر از yahoo ثبت‌نام نمایید.
  • کاربران محترم توجه داشته باشند که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست. کاربران باید تمام مراحل را طی نمایید و در پایان صفحه تایید ارسال مقاله باید مشاهده شود
  • در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتما از منوی نوع مقاله ، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود
  • برای پرداخت هزینه های ارزیابی لطفا با مرورگر فایرفاکس وارد سامانه شوید و با کارتی غیر از کارت بانک ملت اقدام به پرداخت نمائید.
  • پاسخگویی به سوالات ضروری نویسندگان، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی14 تلفن: 24862000، 09128067910

 

 

 

فلسفه تحلیلی (با گرایش منطق)
آیا تکثرگرایی و وحدت‌گرایی وجودشناختی مغایر نمادین یک‌دیگرند؟ و دو دشواری مشابه

محمدحسین اسفندیاری

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30465/lsj.2025.46957.1450

چکیده
  یکی از پرسش‌های پیش روی تکثرگرایی وجودشناختی، پذیرش یا عدم پذیرش سور عام است. اما اگر بنا به دلایلی که له پذیرش سور عام هستند، تکثرگرایی سور عام را بپذیرد، آن‌گاه بنا به دلایلی دیگر با دشواری‌هایی مواجه خواهد شد، مثلاً این‌که گویی تکثرگرایی و وحدت‌گرایی صرفاً در نمادها مغایر یک‌دیگرند و تفاوتی اصیل و مهم میانشان برقرار نیست. به ...  بیشتر

منطق فلسفی
مدل‌های رجحانی در منطق تکلیف و منطق غیریکنوا

فاطمه سادات نبوی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30465/lsj.2025.50824.1490

چکیده
  گونه‌هایی از جملات شرطی که علاوه بر غیر استاندارد بودن، معمولا ماهیت وجهی دارند در منطق‌های شرطی یا منطق‌های دو وجهی بررسی می‌شوند. دسته‌ی مهمی از ساختارهای معنایی برای این منطق‌ها، مدل‌های رجحانی می‌باشند. شرطی‌های تکلیفی و شرطی‌های فسخ‌پذیر، دو گونه از ‌این شرطی‌های غیراستاندارد هستند، که مدل‌های رجحانی به‌عنوان ساختار ...  بیشتر

تحلیل کاربردهای دلالتی و وصفی براساس افعال غیرمستقیم گفتاری
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، ، صفحه 65-84

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.44839.1430

چکیده
  یکی از پرسش‌های مهم در باب توصیفات معین، تفاوت میان کاربردهای دلالتی و وصفی از این توصیفات است. دانلان به نظریه‌های راسل و استراوسون درباره توصیفات معین به این دلیل که هر دوی آن‌ها موفق نمی‌شوند کاربرد دلالتی را توضیح دهند، ایراد می‌گیرد اما هیچ‌جا به ما مجموعه‌ای از شرایط لازم و کافی را برای تشخیص هیچ کاربردی نمی‌دهد. کریپکی ...  بیشتر

صوری‌سازی مراتب حجیت شرعی با استفاده از شرطی‌های غیرکلاسیک
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، ، صفحه 203-225

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.47195.1453

چکیده
  در فرایند نمادین‌سازی استدلال‌های فقهی با ادله‌ای مواجهیم که به لحاظ حجیت و اعتبار در مراتب گوناگونی قرار دارند. دو دسته مهم از این دلایل امارات و اصول عملیه هستند، که در نهاد شریعت حجت به شمار می‌روند و دارای اعتبارند. این دو دسته دلیل، هرچند هر دو دلیل شرعی به شمار می‌روند و می‌توانند مقدمه استنباط احکام توصیفی و یا تکلیفی درون ...  بیشتر

براوئر و گزاره‌های مطلقاً اثبات‌‌ناپذیر
دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 137-146

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.49343.1474

چکیده
  در این مقاله به گزاره‌های مطلقاً اثبات‌ناپذیر از دیدگاه شهودگرایی براوئری می‌پردازیم. بنا به تعریف براوئر، یک گزاره مطلقاً اثبات‌ناپذیر است هرگاه ذهن آفریننده به‌عنوان ریاضیدانی ایده‌آل اثباتی داشته باشد مبنی بر اینکه هم خود آن گزاره و هم نقیض آن از منظر ساختی اثبات‌ناپذیر است. براوئر نشان داده است که وجود چنین گزاره‌هایی ممکن ...  بیشتر

بررسی انتقادی یک نقد در بارة نظام غیرتابع‌ارزشی منطق پایة گزاره‌ها؛ آیا تز ارسطو و تز بوئتیوس اثبات می‌شود؟
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، ، صفحه 27-63

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.47380.1455

چکیده
  در منطق کلاسیک گزاره‌ها از جملة «اگر P آنگاه Q» نمی‌توان نتیجه گرفت که «چنین نیست که اگر P آنگاه ∼Q». این استدلال که شرطی وابستة آن به تز بوئتیوس معروف است، شواهد موافق فراوانی در حوزة روابط علّی، معنایی و صوری (منطقی) دارد. عبارت «چنین نیست که اگرP آنگاه ∼P» هم که به تز ارسطو معروف است و شواهد موافق فراوانی در حوزة روابط ...  بیشتر

جهت عقدالوضع در منطق موجهات از دیدگاه فارابی و ابن‌سینا
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، ، صفحه 177-201

https://doi.org/10.30465/lsj.2024.45625.1441

چکیده
  بنابر ادعای فخر رازی و طوسی، جهت عقد الوضع در نگاه فارابی امکان و در نگاه ابن سینا فعلیت است. آنها پس از این انتساب، دیدگاه فارابی را نادرست و دیدگاه ابن سینا را تایید میکنند. اگرچه فارابی اشاره مستقیمی به جهت عقد الوضع ندارد ولی از مجموع عبارات او عقدالوضع به لفظ مفرد کلّی در ناحیه موضوعِ قضایای محصوره تعریف میشود. درواقع، در این نگاه ...  بیشتر

فراسازگاری و تقریرِ ارسطویی-سینویِ مسئلۀ اینهمانی شئ در طول تغییر

سید محمد علی حجتی؛ کسری فارسیان

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 27 اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/lsj.2025.51005.1493

چکیده
  اینکه اشیاء متعارف در جهان ما تغییر می‌کنند موضوعی‌ست که تصدیق آن برای هرکسی بدیهی بنظر می‌رسد. مثلا نوک مداد در دست ما می‌تواند بشکند، اما ما مداد را همان مداد قبل بدانیم؛ با این تغییر که نوکش اکنون شکسته است. اما این موضوع اصلا به این سادگی نیست. در طول تاریخ متافیزیک همواره کسانی بوده‌اند-پارمنیدس، ملیسوس، زنون، مک‌تاگارت، پیتر ...  بیشتر

نقد کتاب چیستی و نقش قضایای تحلیلی و ترکیبی در منطق و معرفتشناسی

محمدحسین اسفندیاری

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404

https://doi.org/10.30465/lsj.2025.48244.1463

چکیده
  تمایز تحلیلی ـ ترکیبی از مهم‌ترین مباحثِ فلسفۀ مدرن است که دامنۀ آن در فلسفۀ معاصر تحلیلی پی گرفته شده. این تمایز به مناقشه‌ها و سنگر‌بندی‌هایی میان فیلسوفان منجر شده است؛ به‌گونه‌ای که، در یک دسته‌بندی کلی، فیلسوفان تحلیلی را می‌توان به موافقین و مخالفین این تمایز تقسیم کرد. در زبان فارسی تألیفات اندکی در حوزۀ فلسفۀ تحلیلی وجود ...  بیشتر

ابر واژگان